Kako otvoriti pekaru

KOMPLETAN VODIČ ZA OTVARANJE PEKARE
Nije tajna da pekara može biti vrlo unosan biznis. Ako se samo malo osvrnete oko sebe, videćete da je i u vašem okruženju retko ko zatvorio pekaru. U najgorem slučaju, mogu promeniti vlasnika, ali lokacija koja se razradi kao pekara, obično tu opstaje godinama. To vam najbolje govori o profitabilnosti ovog biznisa. Logično je postaviti pitanje, a zašto ih onda nema više? Zašto više ljudi ne krene tim putem?
Odgovor na ova pitanja je relativno lak. Reč je o vrlo unosnom poslu, ali i o biznisu koji od vlasnika zahteva naporan rad (često i van uobičajenog radnog vremena) i solidna početna ulaganja. Ali zato, ako pekara prebrodi sve dečije bolesti, pred vama je dugoročna šansa za jako uspešan biznis.
Ovaj tekst upravo ima za cilj da vam pomogne da pravilno sagledate sve izazove na tom putu i da vas pripremi za njihovo rešavanje.
Kakvu pekaru želite da otvorite?
Postoji mnogo vrsta pekara, ali najosnovnija podela je na:
- maloprodajne - one koje su lokalno orjentisane odnosno prodaju direktno kupcima hleb i pecivo.
- veleprodajne - one koje žele da plasiraju svoje proizvode na mnogo šire tržište, ali bez direktne prodaje kupcima.
- kombinacija ove dve varijante (VP + MP).
Ova dva biznis modela se bave istim proizvodima, ali tu prestaje svaka sličnost. Oprema, mašine, objekat, uslovi, nabavke, prodaja... - sve je različito. Naravno da svaka od ovih kategorija može dalje da se grana, jer postoji mnogo modela pekara (sveži i zamrzunti proizvodi, sa delom za sedenje gostiju, u obliku kafića, samo šalter)...
Češći slučaj je da se kreće sa maloprodajnom pekarom pa ćemo njoj dati prioritet.
Ključne stvari za uspeh pekare
Mnoge stvari utiču na uspeh ili neuspeh pekare. Ipak, iz iskustva možemo izvući najvažnije prelomne tačke na koje morate obratiti posebnu pažnju.
- jasan biznis plan
- lokacija
- kvalitetno osoblje
- kvalitetna oprema
- program za pekare
- strpljenje
Biznis plan
Dok su na nivou maštarije, u glavama ljudi, većina biznis ideja deluje fantastično. Tek kad se konkretno upustite u razmatranje detalja, počinjete da uviđate i moguće izazove. Upravo to i jeste jedan od glavih ciljeva biznis plana.
Pored toga, na osnovu onog što je napisano u njemu, banke ili druge finansijske ustanove će odlučivati da li da vam odobre sredstva ili ne. Zato posvetite dovoljno vremena izradi ovog dokumenta, a po potrebi angažujte i ljude koji se time bave.
U svakom slučaju, bez dobrog biznis plana velike su šanse da ćete negde pogrešiti i tako ugroziti ceo projekat. Zato prvo dobro razmotrite sve nedoumice koje imate. Počnite od finansijske konstrukcije (koliko ste spremni da uložite svojih sredstava, kredit, investitori), analize konkurencije, šta ćete konkretno praviti (asortiman proizvoda), realistična (ili čak pesimistička) projekcija prihoda i rashoda, gde i koju opremu treba nabaviti, koliko vam ljudi treba (dobar pekar ima i dobru platu), demografija ciljne grupe mušterija, marketinška strategija i brendiranje...
Verujte da je najjeftinije da u ovoj fazi prepoznate sve rizike i da na osnovu takvih analiza donosite odluke. Ne postoje garancije ni za uspeh ni za neuspeh, samo možete pravilnim odlukama povećati šanse za uspeh.
Ne zaboravite da su pekare pod budnim okom države i u smislu kontrole i zakonodavstva (i na državnom i na lokalnom nivou). Biće vam potrebno i vremena i truda da obezbedite sve neophodne administrativne preduslove i dozvole (vrlo promenljivo od jedne do druge lokalne samouprave).
Lokacija je ključna
Iskustvo pokazuje da je za pekaru ključna stvar odabir lokacije. Ako tu pogrešite, ne vredi vam da imate i najboljeg pekara, sjajan burek... Zato pre svega morate dobro proanalizirati koje bi to mesto bilo dobro za vašu pekaru. To svakako mora biti frekventno mesto i u skladu sa vašom ciljnom grupom kupaca (pecivo će se bolje prodavati u pekari koja je pored škole ili velikih institucija, a hleb u blizini pijace ili velikih marketa i sl.). E sad, kad nađete takvu lokaciju treba je analizirati i sa stanovišta konkurencije, cene zakupa lokala, veličine prostora... Verovatnoća da će svi vaši parametri biti ispunjeni je zaista mala. Znači, kompromis na osnovu dobre analize.
Dobar pekar će umesiti - vaš uspeh
U savremenim uslovima poslovanja, osnovu uspeha bilo koje pekare čini dobar majstor (ili majstori) u proizvodnji. Od njegovog umeća direktno zavisi plasman vaših proizvoda. Ako pekara dođe na loš glas (tipa pecivo je neukusno, burek mastan...), teško ćete to kasnije korigovati. Što nas dovodi do zaključka da vam je neophodan zaista dobar pekar u proizvodnji od samog starta sa radom. Na tržištu rada nema previše dobrih pekara (i oni to znaju). Iz ugla vlasnika, to takođe znači da ćete u budžetu morati da predvidite značajna sredstva za stavku - plate pekaru.
Takođe, počevši od radnog vremena, pa do opisa posla, i ostalo osoblje pekare ima specifične radne zadatke. Da ne pričamo o tome da njihova ljubaznost i umešnost da prodaju i jogurt uz burek, mogu biti tas na vagi koji će odlučiti o uspehu celog projekta. Na vama je da pronađete dovoljno kvalitetan kadar i da sve to uklopite u finansijske planove.
Pekara može imati samo jedan šalter za prodaju proizvoda, može imati više prodajnih mesta, može biti slična nekom kafiću sa dosta mesta za sedenje... U zavisnosti za koji se model opredelite, biće vam potrebno i osoblje da se pokriju sva ta radna mesta. Naravno i veličina lokala utiče na optimalni izbor modela. Klljučno je da dobro obučite i motivišete ceo tim da radi kvalitetno i sinhrono.
Automatizujte sve te procese koje možete, pogotovu prodaju proizvoda. Nije tajna da je uvek isplativije da investirate u dobar program za pekare nego da se manuelno radi. Na tržištu zaista postoji pregršt i dobrih i loših programa. Da ne spominjemo proces obuke prodavaca (uvek je mnogo lakše da se klikne na sličicu kifle nego da osoblje zna sve šifre artikala napamet).
Često uspeh (ili neuspeh) pekare zavisi od logističkih i uopšte pozadinskih procesa. Nabavke, praćenje proizvodnje i potrošnje materijala, zalihe, fakturisanje i naplata... I u ovom segmentu savetujemo vam da se oslonite na softver za pekare (ali kvalitetan) jer ćete pre svega sebi, ali i ostalom personalu olakšati život. Ako ne želite da sebe pretvorite u roba, da glumite kontrolora i trošite svoje vreme na kalkulacije - obavezno koristite neki dobar program za pekare koji sve to pokriva. Sky POS program za pekare je svakako jedan od vodećih.
Generalno, naš savet je da zapošljavate obazrivo. Lako je zaposliti dodatno, mnogo je teže otpuštati radnike.
Bez alata nema zanata
Napredak sredstava za rad je i u pekarskoj industriji uzeo maha. Danas postoje mnogo mašina i opreme koja dodatno automatizuje i ubrzava rad u pripremi i pečenju proizvoda. Poenta je nabaviti opremu koja će maksimalno olakšati posao pekarima i time podići njihovu produktivnost.
Opcija o kojoj svakako treba da razmislite je i nabavka polovne opreme. To će bitno relaksirati sam početak poslovanja, a kasnije kada se i prihodi ustale, možete da razmišlajte o unapređenjima opreme.
Dimenzionisanje opreme koja se mora nabaviti je strateški važno. Svejedno je da li nabavljate miksere, peći, vitrine, frižidere... morate dobro proceniti potrebne kapacitete. To treba da ste dobrim delom već uradili kroz biznis plan (dobro urađen biznis plan će vam reći da li treba da nabavite i koliko peći za picu).
Program za pekare
Jedan od najvažnijih preduslova za uspeh pekare je da imate kompletan uvid i kontrolu nad svim procesima u objektu. U suštini, postoje dva scenarija za to:
Scenario 1: Dolazite pre drugih, pomažete i kontrolišete sam proces proizvodnje, beležite potrošnju svih materijala za proizvodnju, kontrolišete i preračunavate zalihe, u rokovniku evidentirate šta sve treba nabaviti i koga zvati za to, onda pređete u prodaju i kontrolišete koliko i kako prodaje svaka radnica, da li izdaje račune, pokušavate da vidite ko je koliko produktivan i efikasan, šta se prodalo a šta nije, šta treba više praviti a šta manje, kada se najviše prodaju kifle a kada burek da izađe vruć... Pa kad se sve to završi (i svi odu kući) onda pokušavate da izvučete neki presek šta ste danas i koliko zaradili, šta se prodalo i koliko, koliki su stvarni troškovi ako uračunate da treba platiti struju, vodu, kiriju, koliko treba da korigujete koju cenu da bi se pokrilo poskupljenje inputa, spremite papire za knjigovođu, bavite se fakturama i plaćanjima, produktivnost pekara i osoblja, evidencija ko je i koliko danas radio (noćni rad), plate radnicima, godišnji i bolovanja...
Scenario 2: Nabavite Sky POS program za pekare. Još kod kuće, dok na miru pijete jutarnju kafu na jedan klik imate gomilu spremnih izveštaja.
Parafraziraćemo: koliko je jutros napravljeno bureka a koliko prodato. Vidite da je M. K. prodala 43 kifli više od T.L. Vidite da je špic prodaje bureka za vreme pauze firmi u okolini objekta i da tad treba pojačati proizvodnju, polubeli hleb se prodaje sve više, ali uglavnom kada se ljudi vraćaju sa posla (tada da bude vruć), pekar P.P. troši više materijala za sendviče nego što je po recepturi, možete promenite cene svih (ili pojedinih poizvoda) u sekundi.
Ako imate više pekara - sjajno! Sve ovo možete raditi odjednom za sve njih. Knjigovođe će vas voleti jer sva dokumentacija koju vi odaberete ide njima u digitalnoj formi, a rokovnik nećete ni nositi. Na mobilnom možete odobriti plaćanja, videti statuse faktura, videti dnevne, nedeljne, mesečne preseke i izveštaje o kompletnom poslovanju...
Želite da prodajete online svoje proizvode, uvodite akcije (jutarnje, dnevne, nedeljne...), Happy Hours, kalkulacije prodajnih cena, analiza profita po pojedinačnim artiklima - nema problema. Sky POS je pravljen na osnovu zahteva samih pekara tako da je mala verovatnoća da ćete naići na situaciju da vam nešto treba – a Sky POS to ne može.
Uostalom, Sky POS program za pekare možete preuzeti potpuno besplatno i isprobati da li je to ono što vama treba. Možemo samo da vam kažemo da broj korisnika ovog programa stalno raste.
Najskuplje za kraj
Kada se neko odluči za otvaranje pekare, prvo na šta mora da računa je strpljenje. U prevodu, vlasnici novih pekara polako sa potrošnjom najskupljeg - a to su vaši živci i zdravlje. Ovo nije brzopotezni biznis. Pekara zahteva solidna početna ulaganja, dosta truda i vremena, ali su zato benefiti ogromni i dugoročni.
Svaka nova pekara, čak i ako ste sve savršeno pripremili, zahteva period pozicioniranja na tržištu. Svi već doručkuju negde. Treba vremena (i živaca vlasnika) da se nešto novo probije do mušterija i da se stekne njihovo poverenje. Računajte na prvi talas znatiželjnih korisnika, koji će sasvim očekivano malo splasnuti sa protokom vremena.To shvatite kao priliku da se pokažete i dokažete. Dobar brending i marketinski podržan početak poslovanja umeju presudno da pomognu u tome.