Pon - Ned: 00h - 24h

Lokalizacija:

Ugovor o brendiranju u ugostiteljstvu

Ugovor o brendiranju u ugostiteljstvu

UGOVORI O BRENDIRANJU U UGOSTITELJSTVU

 

Ugovor o brendiranju je sjajna stvar, ALI?

Veliki proizvođači i dobavljači (pića, hrane, cigareta...) često su spremni da vlasnicima lokala ponude saradnju, u smislu preuzimanja dela početnih ulaganja u opremanje lokala i inventara. Zauzvrat, najčešće očekuju ekskluzivnost svojih proizvoda u vašoj ponudi.

Recimo, neki veliki proizvođač piva vam ponudi da vam opremi lokal brendiranim suncobranima, stolovima, stolicama, frižiderima i čašama pod uslovom da prodajete samo njihova piva u svom lokalu.

Očita prednost je da time bitno smanjujete početne troškove, a mana je da tako limitirate ponudu asortimana koju ćete sutra ponuditi svojim gostima. Suština je da nađete balans između prednosti i mana.

Ovakvi ugovori se nekad nazivaju i ugovori o sponzorstvu, jer se na ovaj način preko vašeg objekta promoviše brend sa kojim ste sklopili ugovor.


Nema besplatnog ručka

Nemojte da se brinete za te velike igrače, oni imaju svoju jasnu računicu. Pobrinite se da vi sa svog aspekta pravilno sagledate ponudu, odnosno da kvalitetno procenite šta dobijate, a na šta se obavezujete.

Probajte da za sebe dobijete što bolju ponudu. Cilj je ispregovarati ponudu koja će vam značajno rasteretiti početna ulaganja, ali ostaviti dovoljno manevarskog prostora za uspešan rad vašeg lokala. Naravno, sve ovo u mnogome zavisi od toga da li vam je neophodna finansijska podrška za početak ili ste već zatvorili tu konstrukciju.


Šta sve utiče na visinu ponude za brendiranje lokala

Same ponude se dosta razlikuju od slučaja do slučaja. Sigurno da je iza svake stoji analiza koja uzima u obzir sve relevantne parametre. U zavisnosti od veličine lokala, procenjenog prometa, mikro lokalizacije, dosadašnje saradnje, popularnosti vašeg lokala, ponude mogu biti napisane i sa dosta nula.

Ako ste početnik u ovom poslu, najverovatnije će sama lokacija objekta najviše određivati potencijal saradnje sa velikim brendovima. Naravno da svi oni preferiraju da pokriju tržišno najatraktivnije zone.

Sa druge strane, postoji i varijanta da vaš lokal već ima zavidnu reputaciju i imidž kod gostiju, što vas stavlja u značajno povoljniju poziciju za pregovaranje oko uslova ponude. Pogotovu ako je u vašem lokalu značajan obim potrošnje proizvoda iz njihove niše. 

Znajte da druga strana vrlo često ima prostora da prilagodi svoju ponudu i da to u dobroj meri zavisi od vaših pregovaračkih sposobnosti. 

Kad neki brend proceni da saradnja sa vama ima veliki potencijal, spremni su da razgovaraju i nekoj vrsti posebnih ponuda koje mogu uključivati čak i ponudu za partnerstvom u biznisu, o čemu ćemo detaljnije pisati malo kasnije. 


Šta ugovorom o brendiranju dobija vlasnik ugostiteljskog objekta 


Najznačajniji je svakako finansijski benefit kroz relaksiranje samog početka poslovanja. Nije tajna da je taj period za ugostitelje najzahtevniji u svakom smislu. Tada je uvek dobro došlo finansijsko rasterećenje. Sagledajte realno koliko bi vas koštalo da morate sami da platite to što dobijate od njih. Sigurno nije mali iznos. Često imaju i široki asortiman za te namene, različit po kvalitetu i estetici. 

Uspostavljanje efikasne saradnje sa velikim igračima je nešto što vas svakako očekuje u poslovanju. Probajte da ispregovarate saradnju pod što povoljnijim uslovima za vas. Svaki benefit koji obezbedite na toj ulaznoj strani poslovanja, ima i te kako pozitivne efekte na profitabilnost vašeg biznisa.

Veliki brendovi moraju značajne budžete da opredele za marketinške aktivnosti. Posredno, ako ste sa njima sklopili ugovor o brendiranju, to će imati efekat i na vaš biznis. Jednostavno, talas njihovih promotivnih aktivnosti će se svakako osetiti i u vašem poslovanju.


Koje su mane ugovora o brendiranju za vlasnike objekta

Ovakvi ugovori najčešće podrazumevaju da u vašoj ponudi ne mogu da budu proizvodi koji su konkurenti brendu sa kojim ste sklopili ugovor. Recimo, ako pričamo o prodaji piva u vašem lokalu, ograničeni ste na prodaju piva samo iz asortimana tog brenda. Ovo je osetljiva tematika, jer postoji jasna diferencijacija kod gostiju koje pivo vole a koje ne. Zato ovakva vrsta ugovora može direktno uticati na kasnije poslovanje objekta.

Morate biti obazrivi i detaljni u sagledavanju ograničenja koja proističu iz ovakvog obligacionog odnosa. 

Šta dobija kompanija koja brendira vaš lokal

Kompanija koja je spremna da uloži u vaš lokal imaju jasnu računicu. Pre svega, ako vi prodajete samo njihov asortiman na nekoj atraktivnoj lokaciji i njima će se povećati prodaja. Nije isto da li imaju 10%, 20% ili 100% udela u prodaji. To automatski znači i zatvaranje prostora konkurentima da prošire svoje poslovanje. Svi ti efekti zajedno, nadmašiće visinu ulaganja u roku koji je za njih prihvatljiv.

Ne manje važno je i činjenica, da opremanjem vašeg lokala oni stiču dodatnu vidljivost i dodatnu marketinšku promociju svog brenda. 


Najveći daju najmanje

Obavezno sagledajte više različitih ponuda. Vrlo često najveći igrači nisu i najizdašniji kada nude saradnju. Ali je rizik po vaše poslovanje niži. Razmislite o alternativnim ponudama drugih kompanija i nađite najpovoljnije rešenje po vašem mišljenju. 


Posebne ponude za ugostitelje

Već smo napomenuli da je svaka ponuda priča za sebe. Sve zavisi od procene potencijala za buduću saradnju. Što je ta ocena povoljnija za vas, to će i ponuda biti ekskluzivnija.

One mogu biti suštinski vrlo različite. Najčešće su finansijske prirode, u smislu  da na razne načine mogu da vam pomognu u otvaranju objekta (samo opremanje lokala, investicija u adaptaciju objekta, davanjem inventara, robe...) pa sve do konkretne ponude za nekom vrstom partnerstva. Znajte da postoje slučajevi gde je taj partnerski odnos išao i dosegao vrednost pola - pola.  

Ugovori o brendiranju mogu biti vremenski ograničeni ili ne. Naravno da sa dužim rokom važenja ugovora dobijate bolje uslove, ali i vaše obaveze duže traju. Svakako gledajte da izbegnete situacije koje vas na neodređeni vremenski period dovode u limitiran položaj.

Izuzetak može biti samo ako ste se već svojim konceptom odlučili za saradnju sa nekim ekskluzivnim brendom (recimo želite da u svom objektu ponudite premium klasu cigarilosa i tompusa za vrhunski hedonistički doživljaj nakon obeda).

Zaista postoji dosta mogućnosti, probajte da ispregovarate ono što vama najviše odgovara.


Dobro izvagajte ponude

Ako vam nije potrebna finansijska podrška u startu, najbolje je da u biznis krenete bez ikakvih ograničenja. Tako ćete imati punu slobodu i u opremanju objekta, i u asortimanu ponude, i u marketingu. Jednom rečju, vaš lokal će biti odraz vaše vizije bez ikakvih kompromisa. Nikad nije kasno za ugovore o sponzorstvu. 

Znajte da svaki ugovor o brendiranju ima svoje i dobre i loše strane. Od ključne važnosti je da dobro ocenite svoje prioritete i kroz tu prizmu sagledate sve benefite i sva ograničenja koja on donosi sa sobom. Može da se desi da vaša ciljna grupa gostiju ne reaguje dobro na nedostatak većeg izbora hrane, piva, voda, kafa, sokova... To svakako može limitirati poslovanje. 

Ipak, možemo reći da nije mali broj lokala kojima ovakva vrsta ugovora predstavlja nešto što daje prostora da se sam biznis razvije. Zato dobro sagledajte sve aspekte i potrudite se da za sebe dogovorite najbolju moguću ponudu. Hrabro i samo napred.