Franšize u ugostiteljstvu
Franšiže u ugostiteljstvu postaju sve dominantniji model poslovanja
Franšize u ugostiteljstvu kao biznis model postoje već dosta dugo. Ako pobrojimo samo najpoznatije (McDonalds, Burger King, Starbucks...), videćete da je to jedan veoma rasprostranjen i uspešan koncept. Budite sigurni da se mnoge franšize nalaze u ovom trenutku tu pored vas, a da vi toga kao korisnik i niste svesni.
Ključ tog uspeha leži u izgrađenom poverenju kupaca, koje se kroz franšizu prenosi dalje na novootvorene objekte. Jednostavno, ljudi danas nemaju previše vremena za eksperimentisanje, pa se vrlo često odluče da novac ostave u već poznatom i dokazanom lancu ugostiteljskih objekata. Još ako su negde na gostujućem terenu ili u žurbi, gotovo je izvesno da će se opredeliti za nešto poznato i provereno.
Suštinu franšize čini partnerski odnos između davaoca i primaoca franšize.
Postoje mnogo različitih varijacija na temu franšiza i često se u samim pregovorima definišu završni detalji. Ipak, osnovni princip je isti i pokušaćemo u najkraćem da vam pojasnimo suštinu.
Pravila franšiznog modela saradnje
U franšiznom modelu saradnje, oba partnera imaju precizno definsana prava i obaveze.
Davalac franšize ustupa pravo poslovanja pod već razrađenim i razvijenim BRENDOM. To podrazumeva ne samo prodaju proizvoda, već i transfer znanja i tehnologija, uspostavljanje poslovnih procesa i standarda, kao i pomoć u drugim sferama poslovanja.
Primaoc franšize investira u otvaranje i poslovanje objekta pod okriljem brenda. Za korišćenje brenda, asortimana, transfer tehnologija i znanja, kao i podršku u radu, davalac franšize obično očekuje deo profita.
Ovo je glavni princip franšiznog biznis modela. U praksi, primalac franšize mora da posluje po jasno definisanim pravilima i standardima brenda, ali uživa i sve privilegije poslovanja pod već razvijenim i na tržištu prepoznatim imenom. Pravila igre uglavnom diktira veći brat tj. davalac brenda.
Ovo vrlo često može da bude dobitna kombinacija i za jedne i za druge, jer ovakvim modelom saradnje - svi dobijaju ono što im najviše i treba u datom momentu. Time se minimiziraju najveći rizici po uspeh poslovanja, a benefiti mogu biti obostrano značajni.
Benefiti franšize u ugostiteljstvu
Kao i kod svakog poslovnog odnosa, cilj je postići win-win scenario. Svaka drugačija postavka, podrazumeva kratkotrajnost aranžmana, što generalno nikad nije dobro za biznis. Osnovna pretpostavka je da svaka strana treba da dobije ono što joj u tom trenutku najviše i treba. Davalac franšize širi svoju mrežu (i zaradu) bez velikih ulaganja. Primalac franšize (kojeg svakako očekuje ulaganje sredstava), dobija već izgrađeno i sigurno tržište za plasman ponude.
Ovo je osnovni postulat svakog franšiznog modela, ali svakako nije jedini. Zato ćemo jasno nabrojati šta može da očekuje davalac franšize, a šta primalac.
Motiv davalaca ugostiteljske franšize
Svi veliki igrači su svesni da ako se oni ne šire - konkurencija sigurno hoće. Motiv davaoca franšize je da sa minimalnim sopstvenim ulaganjima, proširi svoju mrežu na tržištu. Time on postiže više ciljeva odjednom.
Nabrojaćemo osnovne:
- povećava profit uz minimalna ulaganja i rizik
- proširuje svoju mrežu
- širi vidljivost i zastupljenost brenda
- optimizuje svoje operacije
- koncentriše se na strateški nivo poslovanja i ulaganja (istraživanje tržišta, politika asortimana, cena, logistike, marketinga...)
- rizik poslovanja za konkretan objekat se delegira na primaoca franšize
- kroz podršku u poslovanju novog objekta dodatno unapređuje svoje odnose sa dobavljačima
Krajnji cilj je uspešno razgranati mrežu svojih franšiza i time značajno povećati svoje udeo na tržištu, a time i profit. Preraspodela investicija i rizika poslovanja na primaoca franšize je zato iz njihovog ugla optimalna varijanta poslovanja.
Benefiti primaoca ugostiteljske franšize
Ako u startu imate razrađeno tržište za svoje poslovanje, to je odlična pozicija za vas. Već smo napomenuli da neko ko je rešio da krene putem ugostiteljskog biznisa, svakako mora da računa na određeni nivo investicija. Daleko su veće šanse za uspeh novog ugostiteljskog objekta, ako krećete sa poslovanjem pod okriljem nekog već poznatog brenda. To vam daje veliku početnu prednost, jer se poverenje klijenata i prepoznatljivost brenda automatski preslikavaju i na vaše poslovanje.
Napominjemo da svaki brend ima svoje uslove i standarde koje postavlja kao preduslov saradnje. Ne postoji univerzalni franšizni model. U suštini, ono što u globalu može da očekuje primaoc franšize svodi se na:
- već razrađenu i tržišno konkurentnu prodaju asortimana
- dokazano uspešan koncept i model poslovanja
- transfer know how - tehnologija i znanja
- jasno definisane i optimizovane poslovne procese
- obuka zaposlenih
- logistička podrška
- marketinška ulaganja
Za sve ovo, biznis koji je u početnoj fazi nema ni znanja ni resursa. Veliki brendovi imaju i velika izdvajanja za istraživanje tržišta, dobre ugovore sa dobavljačima, skupe marketinške kampanje... Sve to može posredno veoma pozitivno da se odnosi i na vaš ugostiteljski objekat koji posluje kao deo tog sistema.
Striktno vodeći računa o tome da ne naruši svoju reputaciju i brend (pomfrit iz McDonald’s-a mora svuda biti istog kvaliteta i ukusa), davalac franšize obično na mnogo načina pomože u toj prvoj, najosetljivijoj fazi poslovanja objekta. Upravo to enormno povećava šanse za uspeh celog projekta. U skladu sa ispregovaranim uslovima, i kasnije možete računati na razne vrste podrške primaoca franšize. Recimo, moguće je da on benefite svoje pozicije na tržištu (odnosi sa raznim dobavljačima) može preneti i na primaoca franšize.
Druga strana medalje ugostiteljske franšize
Naravno, ništa nije besplatno, pa ni ustupanje prava na korišćenje brenda i podrška u poslovanju. U pregovorima se jasno definišu uslovi saradnje i u finansijskom smislu. Da li je sve to povoljno za primaoca franšize, to on mora sam dobro da izvaga. Pre nego što krene u saradnju.
Poslovanje pod kišobranom nekog brenda, sa sobom povlači i vrlo striktna pravila igre. Moraju se ispoštovati i primenjivati svi standardi definisani partnerstvom. Od opremanja objekta, dizajna, asortimana, politike cena... Prostora za ostavljanje nekog ličnog pečata u poslovanju skoro da i nema. Zato preduzetnici kojima je ovakav okvir tesan, treba da izbegavaju franšizni model poslovanja. Ovo naročito važi u ugostiteljstvu. Alternative uvek postoje i one mogu biti i bolje i gore od franšiza.
Primalac franšize deli sudbinu brenda i u pozitivnom i u negativnom smislu. Ako brend napreduje, napredovaće i vaše poslovanje. Važi i obrnuto. U zavisnosti od ispregovaranih uslova partnerstva, stepen slobode u odlučivanju je vrlo ograničen.
Davalac franšize vrlo vodi računa o reputaciji svog brenda. Sasvim razumljivo, to u praksi znači da će kontrolisati vaš rad i kako se ispunjavaju definisani standardi poslovanja. U najgorim scenarijima, može doći do raskida saradnje. Zato dobro obratite pažnju na detalje pre nego što sklopite posao. Kasnije korekcije su moguće, ali mnogo teže.
Sopstveni brend – zašto da ne?
Temu franšiza možemo osvetliti i iz drugog ugla. Zašto vi ne biste razvii svoje poslovanje do te mere da vi postanete davalac franšize? Poslovanje u savremenim tržišnim uslovima ostavlja dovoljno prostora za razvijanje sopstvenih brendova. Samo treba imati dovoljno hrabrosti i znanja. I razmišljati na taj način.
Na našem tržištu već dugo postoje i uspešno funkcionišu domaći brendovi koji franšiznim modelom šire svoje poslovanje. Pogotovu u ugostiteljstvu (nisu još uvek na nivou McDonald’s-a, ali napreduju).
Ako procenjujete da vaši sadašnji kapaciteti imaju potencijal da se dalje šire, a vi jednostavno nemate motivacije da lično idete u tom smeru, franšiza se nameće kao jedno od boljih rešenja. Naravno, postoji tu mnogo detalja o kojima treba dobro razmisliti, ali znajte da je i jedan McDonald’s krenuo kao mali lokal braće Richard i Maurice McDonald 1940. godine (već 1955.god. otvorili su prvu franšizu i dalje je sve...).
Na kraju
U savremenim uslovima globalne ekonomije, podrazumeva se prisutnost svetskih brendova na lokalnim tržištima. Pogotovu u ugostiteljstvu. Često se to ostvaruje upravo kroz franšizni model saradnje. Zato on i ima tako veliku ekspanziju na tržištu.
Krajnji korisnik često i nije svestan da se nalazi u franšiznom objektu, ali to njemu i nije važno. Sve dok dobija očekivani nivo usuge i kvaliteta proizvoda, to nije nešto što ga opterećuje.
Razmislite dobro na ovu temu i potražite za vas adekvatnu ponudu u smislu potencijalnog partnera. Benefiti ovog modela poslovanja zaista mogu biti veliki.