Otvaranje kafića - Nekoliko saveta za uspešniji start
Otvaranje kafića – nemojte se učiti na svojim greškama
Razmišljate o otvaranju kafića? Znajte da spadate u mali krug odvažnih preduzetnika koji su spremni da uđu u takav poduhvat. Tu garancije za uspeh ne postoje, ali ako projekat uspe, sa sobom donosi ne samo finansijsku, već i ljudsku i profesionalnu satisfakciju velikih razmera. Retko koji model biznisa sa sobom donosi toliko izazova, ali retko koji i pruža takve benefite.
Ovaj tekst ima za cilj da analizom uspešnih primera otvaranja kafića jasno ukaže na izazove koji Vas očekuju na tom putu i da ukaže na mogućnosti za njihovo prevazilaženje. Analiziraćemo šta Vam je sve potrebno, ukazaćemo na tipične greške, ali i sjajne poteze koji mogu biti odlučujući za uspeh poslovnog poduhvata zvanog – otvaranje kafića.
Nije samo matematika. Ima tu i alhemije, fortune...
Jedno je sigurno, ako u otvaranje kafića ulazite samo sa digitronom u ruci – na lošem ste putu. Prve finansijske projekcije deluju tako obećavajuće i sve se na prvi pogled čini tako jednostavnim i primamljivim. Ipak budite oprezni, postoji dosta prepreka koje treba uspešno preći do cilja. Čak i tada, u ovom biznisu mnogo toga treba da se poklopi da bi se snovi pretočili u uspešnu realnost. Ne završi se svako otvaranje lokala uspešno, jer ovde često 2+2 nije...
Kad matematiku nadogradite svojom vizijom, kreativnošću i originalnošću, onda je to pravi recept za uspeh. Put sigurno neće biti lak, ali kako drugačije zaslužiti neophodnu dozu sreće?
Odmah da znate - otvaranje kafića nije za svakoga.
Morate biti više od preduzetnika.
Ako je ovakav projekat deo Vaših snova i maštanja, ako mu date lični pečat i ispunjava Vas unutrašnjim zadovoljstvom, neće Vam biti teško da prebrodite sve izazove. Sasvim sigurno, važi i suprotno.
S druge strane, ako se u punom kapacitetu posvetite pripremnim radnjama, pred vama je izgledna šansa da dugoročno rešite sva profesionalna i egzistencijalna pitanja.
Priprema je ključna. Ona pravi razliku!
Svuda oko nas su kafići, manje ili više uspešni. Svi oni su prošli sličnu proceduru otvaranja (u tehničkom, organizacionom, investicionom, zakonskom smislu), a na kraju nisu svi podjednako uspešni. Šta to pravi razliku, probaćemo da demistifikujemo u nastavku teksta.
Ako u jednoj reči treba definisati šta je to presudno za uspešno otvaranje nekog kafića, slobodno možemo reći – PRIREMA.
Kada se na dovoljno kvalitetan način urade sve pripremne radnje, šanse da ceo projekat uspešno zaživi bitno rastu. Zato smo, iz iskustva uspešnih projekata, izvukli egzaktnu listu stvari koje morate uraditi pre otvaranja i kojima morate pristupiti sa dužnom pažnjom. Ovo ne znači zagarantovan uspeh svakome ko ispoštuje tu listu, ali svakako možemo reći da preskakanje ovih koraka (ili ne posvećivanje pažnje u dovoljnoj meri) – bitno smanjujete šanse za pozitivan ishod projekta.
Lista ključnih preduslova za otvaranje kafića
Kao što smo već rekli, ova lista je sublimiranje iskustava i analize uspešnih projekata. Možda Vam se na prvi pogled učini da neki korak i nije baš važan, ali verujte da ste sa svakim odrađenim korakom značajno bliži uspehu Vašeg projekta. Nabrojaćemo elementarne stavke i pokušati da Vam ih približimo.
- Odredite koncept kafića
- Izaberite ime za svoj kafić u duhu koncepta
- Napišite poslovni plan
- Osigurajte finansiranje
- Pronađite savršenu lokaciju
- Papirologija - nabavite neophodne dozvole i licence
- Pronađite adekvatne dobavljače pića
- Osmisliti dizajn kompletnog objekta
- Kupite svu potrebnu opremu i pribor
- Zaposlite pravo osoblje
- Oglasite svoj kafić
- Organizujte svečano otvaranje
Otvaranje kafića – koncept i brend
Najkreativniji, a možda i najvažniji deo pokretanja sopstvenog kafića je stvaranje koncepta i brenda.
Koncept uključuje sve opšte ideje o tome kakav kafić želite da otvorite. Ovo je jako bitno, jer se na osnovu ove odluke definišu svi kasniji koraci. Ciljna grupa, uređenje objekta, bukvalno sve kasnije proističe iz ove odluke. Zato dobro razmislite o tome, greška u ovom koraku može biti jako skupa.
Vaš brend je nešto više definisan i obuhvata identitet i misiju vašeg poslovanja. Svaki detalj vašeg lokala treba da podrži vaš brend, od stila, usluge, do dekora i ambijenta.
Prvo pitanje koje treba sebi da postavite je: kako želite da se ljudi osećaju kada uđu u vaš kafić? Na osnovu odgovora na ovo pitanje i na osnovu sopstvene percepcije projekta, u glavi treba da imate jasniju sliku toga kakav vi kafić u stvari želite.
Daćemo samo par upečatljivih mogućnosti:
- Nepretenciozan lokalni kafić, sa udobnim sedenjem i džuboksom klasičnih hitova, gde se ljudi mogu opustiti posle posla.
- Kafić kao mesto gde gosti mogu da se zabave, poput flipera, pikada, bilijara i sl.
- Moderan martini bar sa neonskim svetlima i muzikom koja hipnotiše, gde se gosti mogu osećati kao da su deo ekskluzivnog kluba.
- Sofisticirani vinski bar sa modernim nameštajem i umetničkim delima na zidovima, gde će gosti gosti uživati u romantičnoj i opuštenoj atmosferi, uz čašu kvalitetnog vina i prikladnom hranom uz to.
- Nešto potpuno novo i drugačije od svega do sada.
Izbor i ideja su na vama, shodno vašim afinitetima. Važno je samo da vaš koncept i brend budu u skladu sa demografskim podacima odabrane lokacije. Morate da nudite ono što se traži na datoj lokaciji i u njenoj bližoj okolini.
Naziv kafića
Odabir naziva za vaš kafić je veoma važna stvar. Iako se čini da tako nešto u letu možete da uradite. Ono treba da bude marketinški jako, jedinstveno, pamtljivo i mora kod ljudi iz vaše targetne grupe da izazove pozitivnu reakciju.
Vaše ime mora da vas predstavi u najboljem mogućem svetlu i mora da asocira na nešto pozitivno i lepo. Bukvalno može potencijalne goste navesti da svrate ili ne svrate baš kod vas.
Zato posvetiti dovoljno vremena ovom izboru, više je nego važno.
Kasnije se i sam enterijer i uređenje lokala sinhronizuju sa izabranim nazivom.
Kada budete imali predstavu o tome kako bi ste želeli da nazovete svoj kafić, moraćete da se uverite da ga neko drugi već nije iskoristio. Brza Google pretraga bi tu mogla da vam pomogne, ali kako bi ste bili 100% sigurni proverite i u privrednom registru (APR).
Biznis Plan
Biznis plan je najvažnija poslovna komponenta otvaranja kafića. Uspeh ili neuspeh mogu zavisiti od kvaliteta poslovnog plana, pa se pobrinite da to uradite kako treba. Kada pišete poslovni plan, morate baratati sa realnim podacima i svaka aproksimacija mora biti zasnovana na realnim očekivanjima. Verujte da je za vas najjeftinije da se kroz biznis plan jasno ocrtaju svi rizici projekta. Zato mu pristupite sasvim realno, čak primenite pesimističke projekcije. Bolje se u ovom trenutku na teorijskom nivou suočiti sa svim aspektima, nego da vas sutra surova praksa demantuje. Uključite što više podataka u analizu poput:
- sveobuhvatan opis vašeg koncepta,
- opis ciljanih gostiju/kupaca,
- pregled menija i potencijalne cene,
- što više finansijskih informacija (uključite detalje o vašem početnom kapitalu: koliko novca imate i odakle potiče), kao i procenu vašeg dugoročnog prihoda i rashoda,
- informacije o tome kako planirate da plasirate svoj kafić na tržište,
- detalji vašeg plana za zapošljavanje i obuku zaposlenih.
Još nešto, trebalo bi da osmislite i odeljak koji govori o tome kako planirate da se nosite sa pritiscima i problemima, sa kojima ćete se kao ugostitelj svakodnevno suočavati.
Osigurajte budžet za otvaranje kafića
Nakon što napravite finansijsku projekciju, imaćete bolju predstavu o visini investicije koja će vam trebati da ostvarite svoj san. Napravite listu svih troškova potrebnih za pokretanje biznisa. Budžetirajte ih realno, pa čak i malo više od toga. U ogromnom broju slučajeva troškovi budu viši od inicijalno procenjenih, pogotovu kada je u pitanju neka adaptacija i opremanje objekta. Dakle, postarajte se da odredite dovoljno velike margine. Mnogo je veća verovatnoća da ćete još neki trošak dodati na listu od one da ćete neki trošak izbaciti sa spiska.
Na sva ta kapitalna ulaganja treba dodati dnevne, operativne troškove (uključujući troškove reprezentacije, marketinga, plata, režije, kirije...). Na taj način možete da prognozirate koliko novca će vam trebati da bi vaš kafić radio narednih godinu dana.
Odredite koliko novca morate da uložite u troškove pokretanja i koliko dodatnih sredstava će vam trebati. Tako dobijate jasnu računicu koja će vam biti vodilja kada je u pitanju finansijska strana otvaranja kafića.
Lokacija kafića
Ovo je vrlo bitna oduka. Na žalost, za sada ne postoji precizan matematički model, uključujući i veštačku intiligenciju, koji bi vam dao decidiran odgovor na to pitanje.
Ova odluka zavisi od mnogo stvari, koje nisu vezane samo za lokaciju.Ona je uslovljena i vašim budžetom i koncepcijom, demografijom i strukturom stanovništva, trenutnom ponudom lokala, konkurencijom...
Ipak postoje neki parametri koji vam mogu pomoći u donošenju odluke koja je lokacija najbolja za vaš kafić:
Vidljivost i pristupačnost
Najbolje je izaberite neko frekventno mesto koje mogu da vide i oni koji se voze i oni koji prolaze. Sve značajnija je mogućnost lakog parkiranja. U svakom slučaju, lokal mora biti lako pristupačan i za pešake i za posetioce sa automobilom.
Od velike je pomoći vizuelni identitet samog objekta koji će se sutra forsirati kroz razne digitalne kanale. Taj prvi utisak mora biti krajnje pozitivan i u skladu sa već definisanim konceptom i brendom kafića.
Demografija
Koncepcijom ste već definisali svoju ciljnu grupu potencijalnih gostiju. Optimalno bi bilo da sada nađete mikrolokaciju čija se demografska slika podudara sa tim. Nije isto da li otvarate lokal pored neke srednje škole ili na samom gradskom šetalištu, u tržnom centru... Izborom lokacije treba da se pozicionirate što bliže vašoj ciljnoj grupi.
Konkurencija
Konkurencija u blizini može i da vam pomogne, ali i da vam odmogne. Ako je ta lokacija već marketinski ustrojena (recimo puno restorana brze hrane jedan do drugog) taj potencjal treba iskoristiti. Takođe, postoji i sinergijski efekat kada klijenti znaju da se na toj lokaciji nalazi više kafića – pa će sigurno posetiti jedan od njih.
Sa druge strane, pametno je imati dovoljno udaljenosti od konkurenata, pogotovu kada vaš brend postane dovoljno jak da se samostalno profiliše na tržištu. Ako vam planovi idu u tom smeru, tražite lokaciju gde će vaš lokal dominirati.
Vodite računa da otvaranje objekta nije kratkoročan posao. Morate imati jasan plan za duži vremenski period i po pitanju lokacije. Kupovina ili zakup lokala je još jedna od odluka sa kojom možete da se sretnete, ali to je tek odluka koja zavisi od mnogo konkretnih parametara.
U svakom slučaju, pre same realizacije zamišljenog enterijera, treba dobro proveriti da li lokal ispunjava sve minimalne tehničke potrebe ugostiteljskog objekta koji želite.
Dizajn
Ovo je najkreativniji i često najinteresantniji deo celog procesa. Ograničenja su jedino vaša mašta i – budžet. Probajte da izvučete maksimum poštujući finansijska ograničenja koja ste definisali. Iskreno savetujemo angažovanje iskusnih profesionalaca koji često znaju i vide stvari bitno bolje od nas. Na kraju to ispadne mnogo jeftinije, nego kasnije prepravke ili neprijatan osećaj propuštene prilike. Znajte da je taj vizuelni identitet često odlučujući kod ljudi, kada razmišljaju gde će na piće. On daje neku vrstu pozitvne aure - ili ne.
Ne postoji gori scenario od toga da sve uradite kako treba, uložite i sebe, i vreme i novac u projekat, ispoštujete sva pravila i preporuke, a onda jednostavno to ne naiđe na prijem kod vaše ciljne grupe gostiju. Čak to ne zavisi direktno od količine novca uloženog u dizajniranje. Jedino što možete uraditi, jeste da probate da se oslonite na iskustvo profesionalaca u tom domenu i da ispoštujete njihova rešenja.
Osećaj prijatne atmosfere, uživanje svih čula, strujnje neke pozitivne energije, to je ono što svi gosti očekuju od vašeg lokala. Pri tome, naravno, većina ljudi voli da se oseti kao da je u nekom ekskluzivnom objektu, a da realno za to ne plati previsoke cene. Poenta je da se vaši gosti osete srećni i zadovoljni nakon posete vašeg lokala i da požele opet da se vrate.
Što god da izaberete, dizajn će morati da se sprovede u svaki aspekt kafića, uključujući i spoljašnje oznake i dekor. Ako idete ka tome da vaš kafić bude drugačiji, to će vam možda dati prednost, posebno u odnosu na one velike. Neka vaš naglasak bude na personalizaciji i kvalitetu onoga što nudite, jer je to jači adut od svake masovne i komercijelne ponude.
Dobavljači
Podrazumeva se ste već konceptom rešili da li želite da vaš lokal bude prepoznat po sjajnoj ponudi piva, ili da gostima pružite mogućnost da uz pomoć somelijera uživaju u čarima vina, ili će razne vrste kafa i napitaka biti vaša taktika za pridobijanje tržišta. U skladu sa vašom vizijom kafića, sada treba konkretno da se opredelite za asortiman pića koje ćete ponuditi svojim gostima. I ovaj aspekt zahteva detaljno upoznavanje sa ponudom na tržištu. Ekskluzivni dogovor sa nekim dobavljačem, može vam doneti i benefite u samom opremanju lokala (često znaju da podrže otvaranje kafića sa delom neophodne opreme, suncobranima, nameštajem...). Zato se dobro raspitajte na koje sve benefite možete računati ako sklopite dogovor sa nekim dobavljačem sokova, piva, vina, kafa...
Suština je da vašim gostima ponudite nešto novo ili drugačije. Ljudi su uvek znatiželjni da isprobaju neku novu ponudu, nešto drugačije, modernije. Imajte to u vidu kada formirate svoju ponudu. Ona može biti konstantna, ali možete je namerno osvežavati novitetima s vremena na vreme. Krajnji cilj je da vaša ponuda postane razlog da se gosti vrate ponovo.
U skladu sa tim, izaberite dobavljače koji to mogu da isprate.
Osnovna ugostiteljska oprema za kafić
Ne postoji gornja granica u smislu opremanja kafića potrebnom opremom. Ali je zato jasno definisana donja granica, koja može ujedno značiti diskvalifikaciju vašeg objekta u glavama konzumenata. Recimo, ako leti nemate dovoljno kapaciteta da ohladite piće na optimalnu temperaturu, ili nemate dovoljno leda za sva pića, ili ste kupili polovnu točilicu za pivo koja pravi previše pene – takve greške gosti pamte i teško možete opet računati na njih.
Zato morate, u skladu sa vašom strategijom kafića i budžetom, naći meru između lepog i neophodnog. Pokušaćemo da vam izdvojimo nešto što bi se nazvalo osnovnom opremom. Vodite računa da je spisak u realnosti mnogo duži i da direktno zavisi od profilisanja vašeg objekta (postoji bitna razlika između pivnice i kafeterije, a oba objekta nude pivo i kafu) da biste mogli da poslužujete pića, kafić mora da se opremi osnovnom opremom:
Vitrine za pića - Ovi hladnjaci pružaju prostor za sve boce i limenke koje će vam trebati. Idealno bi bilo da vam hladnjak za flaše stoji ispod šanka, tako da mu barmeni mogu brzo pristupiti.
Mašine za led - Trebaće vam mnogo leda, pa samim tim i pouzdana mašina za proizvodnju velike količine leda tokom smene.
Posude za led - Jednom kada ledomat napravi led, moraćete da ga odložite na mesto pogodno za vaše barmene. Često se nalaze ispod šanka, tako da vaše osoblje može lako pristupiti ledu za koktele i mešana pića.
Blender za bar - Trebaće vam pouzdani blender za komercijalne svrhe, za pravljenje popularnih pića, poput daikuirisa ili margarita koktela. Potražite model sa poklopcem kako biste smanjili buku prilikom mešanja.
Mašina za pranje sudova – postaje standard koji podiže nivo vaše usluge i definitivno štedi i vreme i resurse.
Točilice za pivo – Ne štedite ovde. Pivo je kvarljiva, a veoma tražena roba, da tako kažemo i ljubitelji piva će vam zameriti ako ga recimo ne poslužite na odgovarajućoj temperaturi i sl. Ovde biste možda trebali da razmislite o kupovini novih točilica za pivo, a razlika, u odnosu na polovne, kojih je na tržištu veoma mnogo, je u tome što znate tačno koliko su i pod kojim uslovima radile i kako su održavane. Zamka je upravo u tome da svako od nas želi da uštedi, ali ima opreme na kojoj ne treba štedeti.
Sitan inventar – čaše – Još jedna stavka na kojoj ne treba štedeti. U šanku treba da imate prikladne čaše za sve prilike i svakodnevnu upotrebu, modernog dizajna i lake za pranje, da dobro leže u ruci i pojačavaju aromu i ukus svakog pića koje služite u njima. Pri tome i one treba da odražavaju vaš brend i budu u skladu sa njim.
Pored opreme za barove, moraćete da se opskrbite i ostalim osnovnim potrebama bara. Obavezno imajte odgovarajuću staklenu posudu za posluživanje pića. U zavisnosti od vašeg menija, možda će vam trebati ukrasi, sastojci za piće i mešavine koktela. Za gornji deo šanka trebaće vam koktel salvete, podmetači i mešalice i još dosta toga.
Aparat za kafu, koji će da radi non-stop, stoga oprezno sa kupovinom. U velikom broju slučajeva, ulaganje, pre svega u kvalitetnu opremu je garancija za dug opstanak na tržištu.
Program za kompletno vođenje kafića – Sky POS
U moru obaveza koje vas opsedaju, ovo je još jedna bitna odluka koju morate da donesete. Iako znate da vam je neophodan program za vođenje kafića, pitanje je kako izabrati adekvatan softver baš za vaše potrebe, koji je najbolji, šta ko nudi, pod kojim uslovima?
Ono što još više otežava ovaj izbor je činjenica da u zavisnosti za koje se rešenje opredelite, u mnogome definišete performanse poslovanja vašeg lokala. Naime, ovakvi programi, ne samo da moraju da reše sve u vezi izdavanja fiskalnih računa, več moraju da omoguće razne druge funkcionalnosti koje će direktno povećati vaš prihode a smanjiti operativne troškove.
Sve ove dileme mogu da se elaboriraju zasebno i to tako da svaka za sebe zahteva poseban tekst. Ako pokušamo ipak da objedinimo sve na jednom mestu dolazimo da sledećeg zaključka:
Ne birajte program i opremu, izaberite IT partnera u kojeg imate poverenje.
Na tržištu postoji dosta kompanija koje se bave ovom vrstom softvera. Rešenja koja nude su različita po kvalitetu, mogućnostima, ceni, brzini, pouzdanosti... Posavetujte se sa nekim ko je već mučio tu muku ili se jednostavno raspitajte koje su to firme već godinama u ovom poslu. Razlike u cenama nisu proporcionalne razlici u kvalitetu rešenja. Pokušaćemo da vam olakšamo izbor navođenjem osnovnih smernica:
- treba vam iskusan IT partner koji se već godinama bavi ovim poslom. Oni najbolji vam pružaju mogućnost da sve završite na jednom mestu, brzo i kvalitetno. Čak postoji i mogućnost iznajmljivanja POS opreme koja vam je potrebna za rad, što je vrlo interesantan biznis model.
- program mora minimalno da ima sve moderne funkcionalnosti koje već koristi ili planira da uvede vaša konkurencija. Podrazumeva se da on mora na brz i lak način da reši sve na temu fiskalizacije odnosno izdavanja fiskalnih računa.
- Vlasnicima/menadžerima u svakom trenutku mora biti dostupan kompletan uvid u poslovanje objekta u realnom vremenu, čak iako su oni trenutno na plaži.
- Program mora da vam omogući digitalno funkcionisanje bez ikakvih problema i da se lako integriše sa ostalim softverima koje koristite (knjigvodstveni, ERP...).
- Ovakvi programi se obično sastoje iz više delova (modula) i vi morate imati mogućnost da izaberete ono što je vama optimalno da automatizujete svoje poslovanje i time značajno smanjite troškove (pogledajte primere Sky Office, Sky Mobile, Sky Touch, Sky Barmen, Sky Kitchen...).
- Zahtevajte pravu, ali zaista pravu tehničku podršku u svakom trenutku (24/7). Igranje sa državom na temu izdavanje fiskalnih računa svakako ne savetujemo! Pa makar izgovor bio i da je oprema otkazala. Ovo su stvari koje mogu da vam zaustave kompletno poslovanje, a to je najskuplje. O konsekvencama ne želimo ni da pričamo. Zato nabavite kvalitetnu opremu i zahtevajte od IT partnera kvalitetnu tehničku podršku.
- Svi mogući oblici modernog poslovanja (WEB i druge platforme) moraju biti podržani. Sva zakonska rešenja, i sadašnja i buduća, moraju biti implementirana u softveru (recimo promene zakonodavstva u vezi izdavanja fiskalnih računa).
Već smo konstatovali da na tržištu postoji solidan izbor ovakvih softvera.Ipak, za Sky POS softver za kafiće smo sigurni da će ispuniti sva ovo o čemu smo pričali. Njihovo prisusutvo na tržištu preko deset godina govori samo po sebi u kvalitetu. Kontaktirajte ih i bez ikakvih obaveza popričajte sa njima na sve IT teme.
Zapošljavajte polako
Različite vrste lokala mogu imati različite potrebe za kadrovima.
Najbolji način da dobijete kvalitetno osoblje (konobare, šankere, menadžere i ostalo) jeste definisanje kulture radnog mesta od samog početka. Pored razgovora i zapošljavanja, obavezno napravite i promišljen program obuke koji ocrtava jasna očekivanja.
Bez obzira na to koliko je neko dobar na intervjuu, ne znate koliko se dobro uklapa, dok ne krene sa radom.
Zapošljavajte lagano. Za početak angažujte neophodno osoblje, pa polako, kako posao bude rastao, javljaće se potreba i novim ljudima, pa shodno tome i zapošljavajte.
Na vama je da osigurate hedonističko iskustvo za vaše goste, u svakom trenutku, dok ne napuste vaš objekat, a vaši zaposleni igraju glavnu ulogu u tome.
Marketing
U idealnom slučaju, na dan otvaranja kafića, ljudi će nagrnuti u vaš lokal i biće uzbuđeni zbog njegovog otvaranja. Ovo bi značilo da je uspešno sprovedena kvalitetna marketing strategija.
Marketing danas predstavlja nauku sam po sebi. Klasični, digitalni, morate iskoristiti sve kanale da bi ste postali i opstali kao interesanta lokacija.
Evo nekoliko saveta kako doći do ovakvog scenarija:
Kreirajte WEB sajt
Izgradnja web sajta za vaš kafić je od ključne važnosti, naročito u današnje vreme kada su svi i sve na Internetu. Mnogi će istražiti vaš objekat na internetu, pre posete, tako da bi ste trebali da date ključne informacije na web sajtu, jer se možda baš tu odluče da posete vaš kafić.
Gledajte da web sajt bude u skladu sa dizajnom i pričom samog lokala. Mora biti interesantan, pregledan i da zainteresuje potencijalne goste da dođu. Ažurirajte ga redovno i promovišite svaki bitan događaj.
Koristite društvene mreže
O ovome ne moramo detaljno da pišemo, jer mislimo da je svima jasno zašto je važan ovaj korak, naročito za ugostitelje.
Još jedan način da dosegnete potencijalne klijente je stvaranje naloga na platformama društvenih mreža kao što je Facebook, Tvitter, Instagram, TikTok... Na tim mestima objavljujete, informišete i oglašavate svoje poslovanje, kafić, događaje i sl.
Otvaranje kafića je velika stvar i oglasite to gde god možete.
Na društvenim mrežama su vaši potencijlani gosti, morate da im se obratite i komunicirate svakodnevno sa njima, kako bi ste stekli njihovu naklonost i želju da dođu u vaš kafić. Želja mora da se stvara i podstiče, a danas je to putem društvenih mreža…slikama i videima. Vodite računa da su sada mlađoj populaciji u fokusu samo kratke forme koje jezgrovito i precizno kažu šta treba u par reči.
Google My Business
Google my Business nalog besplatna usluga koja osigurava da se podaci o vama prikazuju u Google pretragama i na Google mapama. To možete uraditi sami, ili zahtevajte od vašeg IT partnera da vam pomogne i u vaše ime završi kompletnu registraciju i otvaranje Google My Business naloga. Obavezno navedite što više informacija, uključujući web sajt, radno vreme, fotografije i meni. Pogotovu ako vam ciljna grupa mlađa populacija. Oni danas ne ispuštaju mobilni telefon iz ruku i za njih ne postoji ono čega nema na Googlu.
Lojaliti program
Po uzoru na najbolje svetske restorane i ugostiteljske objekte, uvedite sopstveni Loyalty program kartica u nameri da nagradite svoje stalne goste i prijatelje restorana.
Darujte popuste ili poklone - svi ih vole. Ovo je dobitna kombinacija i za vas i za vaše goste. omogućite popuste na posetu, Happy Hour ili nešto slično i dobićete stabilnu klijentelu koja vam se uvek vraća. Na ovaj način ćete se bolje upoznati sa svojim gostima što će vam dati bolji uvid u to šta da menjate, ponudite svojim gostima.
Na kraju
Na kraju ove priče, a početku vaše, sledi i svečano otvaranje vašeg kafića.
Cilj ovog teksta nije ni da vas obeshrabri, ni da vas lažno ohrabri. Cilj je da vam analizom dobre prakse definišemo potencijalne rizike i ukažemo na moguća rešenja.
Onaj ko čita ove redove – svakako ima i volje i upornosti! To je već jasan signal da treba da krenete putem otvaranja kafića. Garancija za uspeh ne postoji. Postoje ljudi koji već imaju otvorene kafiće, pa im ne uspe otvarenje sledećeg. Pa šta? Ukoliko ste sve prethodne korake uspešno odradili, sve što vam ostaje jeste da se prepustite svom poslu i gostima i pružite im nezaboravno iskustvo.
Ako već u vama tinja želja da se oprobate u ugostiteljskom biznisu, verujte da taj plamen neće nestati. Biće vam krivo, ako nikad bar ne pokušate nešto u tom smeru. Po nama, veća je muka ne probati, nego ne uspeti. A uspećete!
Srećno!