Pon - Ned: 00h - 24h

Lokalizacija:

Bonton u restoranu i pravila ponašanja za stolom

Bonton u restoranu i pravila ponašanja za stolom

Izbegnite neprijatne situacije primenom osnovnih pravila ponašanja bontona za stolom

 

Svojim ponašanjem i pokazanim manirima u prilikama poput poslovnog ručka, nekog slavlja ili okupljanja, možete puno toga reći o sebi. I u pozitivnom i u negativnom smislu. Budite sigurni da vaši maniri i postupci neće ostati neprimećeni. Ljudi koji drže do toga, vrlo lako prepoznaju ko ima tu dozu prefinjenosti u sebi a ko ne.

Postoji puno pravila koja se primenjuju u društvu za stolom. Sva ta pravila skupljena na jedno mesto čine - bonton (fr. bon ton = dobar ton, otmeno ponašanje). Većina njih se odnosi na samo ponašanje prilikom obedovanja, ali i mnogo šire od toga.

 

Brzi podsetnik na osnovna pravila bonton-a

Cilj ovog teksta je da vam na jednom mestu sakupi sva najvažnija pravila koja morate ispoštovati ako vam je stalo da ostavite utisak otmene osobe koja vlada lepim manirima. Dosta toga već vi i sami znate, ali nije loše da se podsetite svega pred neki važan događaj.

Odevanje i dolazak u restoran

Vaš stil oblačenja mora da bude adekvatan povodu okupljanja, kao i tipu restorana. Svako neadekvatno oblačenje se smatra neprikladnim. 

Ne oblači se isto za poslovne sastanke i razne vrste proslava i veselja. Svaka prilika ima svoja pravila za oblačenje. Dobro se upoznajte sa tim pravilima. 

Ako se obučete nedovoljno svečano, to se tumači kao neka vrsta nepoštovanja samog povoda okupljanja ili domaćina.  

Ako preterate sa svojom elegancijom, iz toga se izvlači negativna konotacija po vas ili se takvom činu pripisuje potreba da vi budete zvezda večeri umesto samog domaćina. Zato jako oprezno sa oblačenjem.

Takođe, nije svejedno da li idete u restoran u kraju ili reprezentativni restoran visoke klase.

Kako se prilazi stolu

Prvo i osnovno je da se raspitate da li su za vas definisana mesta sedenja. Ako jesu verovatno postoji i neko od osoblja koje će vas diskretno, bez ometanja ostalih, odvesti do vašeg stola.

Muškarci koji dolaze u pratnji dama, obavezno prvo moraju da pomeranjem stolice omoguće damama da lako zauzmu svoje mesto. Tek kada se sve ženske osobe smeste, muškarac prilazi svojoj stolici sa leve strane i bez mnogo buke seda na svoje mesto.

U situacijama kada se primenjuju visoki standardi kurtoazije, svi muškarci koji  trenutno sede za stolom, treba da ustanu kada dolazi ženska osoba koja se sprema da zauzme svoje mesto. Naravno, oni stoje dok se ona ne smesti. Ako ženska osoba dolazi bez pratnje džentlmena, u malo boljim restoranima osoblje pomaže dami da sedne, a ako to izostane, obavezno neko od muškaraca za stolom mora to da uradi.

Pravilno sedenje

Osnovi sedenja su - ne smetajte nikom oko sebe. Sedi se uspravno, sa obe noge na podu. Nikako se ne naslanjati laktovima na sto. Oni su uvek uz telo i ispod nivoa stola. 


Pokažite respekt prema ostalim gostima i osoblju

Kada vam priđe konobar obratite mu se sa primerenom dozom poštovanja i kulture. Razgovor treba da bude takav da ne ometate ostale goste u konverzaciji ili obedovanju.

Kako se pravilno koristi pribor za jelo

O pravilu da se viljuška koristi levom rukom a nož desnom, nećemo previše trošiti vremena.

Pribor za jelo se koristi po principu - od spolja ka unutra posmatrano u odnosno na tanjir. To konkretno znači da prvo koristite pribor koji je najdalji od tanjira i idete redom. Postoji više standarda za serviranje escajga, ali u suštini svako jelo ima svoj pribor. Neka jela se konzumiraju bez pribora, ali to je strogo definisano. Onaj deo pribora koji se koristi za dezert, može da stoji i sa gornje strane tanjira.



Korišćenje čaša

U zavisnosti od prilika, mogu se unapred servirati čaše za različita pića. Svako piće ima definisan optimalni oblik čaša. To nije nikakav hir restorana, već baš takve čaše daju priliku da sva čula najviše uživaju. Recimo, čaše za crno vino se uvek pune najviše do pola, ovalne su (uže pri vrhu) i imaju dugu dršku. To je neophodno da bi se najbolje osetio tzv buke (fr. bouquet). Tek kad se vino malo uskomeša, dobije se prava degustaciona čarolija.

Slično je i sa drugim pićima.


Korišćenje salvete

Salvete se isključivo stavljaju u krilo, nikako se ne uglavljuju u kragnu. Osnovna namena je zaštita garderobe od ekscesne situacije ali i da posluže za (ne prečesto) brisanje ustiju od ostataka hrane prilikom konzumiranja. To se radi laganim tapkanjem salvete. Kada se ustaje, salveta se stavlja sa leve strane tanjira. Po završetku jela, savleta se ostavlja kraj tanjira, nikako je ne stavljajte u sam tanjir.

Obično se prilikom postavljanja salvete u krilo, jedan njen kraj malo povije i njime se brišu usta. Kada se salveta vrati u krilo, taj korišćeni deo ostaje sa gornje strane.


Komunikacija i ponašanje za stolom

Svaka komunikacija mora biti takva da ne ometa uživanje ostalih gostiju. Dovikivanje, glasno smejanje, buka, nisu deo prihvatljivih standarda.

Izbor tema za razgovor treba da bude primeren tome. Izbegavajte osetljive teme poput politike i religije, jer to često dovodi u neprijatnu situaciju nekog za stolom. 

Takođe, gestikulacija u maniru dirigenta, svakako nije ono što se smatra primerenim.

Ako gospoda požele da skinu sako, obavezno za to moraju da traže dozvolu od prisutnih dama.

U vreme konzumiranja duvanskih proizvoda, obavezno je bilo da džentlmen pripali cigaretu dami i da joj se zahvali na tome što mu je pružila priliku za to.

Maniri u toku obedovanja

Nikad ne počinjite da jedete dok se ne servira jelo svima za stolom. Čak i tada, obično domaćin ili najstariji gost daju jasnu dozvolu da se krene sa obedovanjem.

Postoji još puno pravila koja se uglavnom svode na jedno, ne ometajte druge u uživanju – 

  • ne škripite escajgom, 
  • jedite isključivo zatvorenih ustiju, 
  • ne pokušavajte da razgovarate sa hranom u ustima, 
  • jedite laganim tempom, 
  • ne dovikujte se, 
  • hleb se kida na komadiće a ne grize se, 
  • ne otimajte se sa ostalim gostima oko poslužene hrane, 
  • prvo nek se hranom posluže dame, a piće obavezno sipa džentlmen,
  • ako sami sipate hranu neka to bude umereno, 
  • ne konzumirajte piće sa punim ustima, 
  • pristojno i diskretno zamolite za još pića ili hrane... 

Ništa ne radite navalentno i bez dozvole.  

Nazdravljanje je negde obavezno, a u nekim zemljama nepristojno, ali svakako ono ne treba da bude prenaglašeno ili da dovede u neprijatnu situaciju ljude oko vas. 


Pozivanje konobara

Sva komunikacija sa osobljem treba da bude diskretna i sa poštovanjem. Ako ste na pravom mestu, budite sigurni da vas osoblje ima u fokusu i da ne treba puno napora sa vaše strane da oni odreaguju.

Imate pravo na adekvatnu uslugu i to koristite, ali uvek imajte meru i više nego dovoljan nivo respekta prema osoblju.


Mobilni telefoni

Na stolu ne teba da bude ništa što ne služi samom obedovanju. Mobilni telefoni nikako ne treba da budu na stolu. Telefon se utiša i ne prekida se obedovanje čak i ako telefon zazvoni. Ako baš morate hitno da se javite, objasnite to ostalima i diskretno se udaljite od stola dok ne obavite razgovor. Svako korišćenje mobilnog telefona u toku obroka se smatra nepristojnim.

Položaj probora za jelo ima svoje poruke

Iako na prvi pogled deluje nebitno, položaj pribora za jelo može da posluži za slanje poruka osoblju koje vas uslužuje. Konkretan položaj noža i viljuške u toku i nakon obedovanja šalje jasnu poruku o vašim impresijama. Najbolje će vam slika pojasniti pravila:


Plaćanje računa


U poslovnom svetu, račun plaća onaj ko je zvao na ručak. Naravno da su uvek moguća  odstupanja od pravila. Nekad je bilo pravilo da uvek muškarac plaća račun, ali danas se mnogo liberalnije gleda na to.

Ko god da plaća, to treba da uradi na diskretan način. Iole moderan restoran danas mora da ima mogućnost plaćanja svim platnim sredstvima (keš, kartica, mobilni, QR kod...). Ako to nije slučaj, verovatno ste u pogrešnom restoranu. 

Zahvaljujući tim savremenim softverima za rad restorana, transakcije se obavljaju brzo i lako. Oni najbolji imaju mogućnost digitalnog menija, naručivanja i plaćanja.

Ne zaboravite da ostavite i neku napojnicu za osoblje, čak i kad plaćate karticom. Mnogi restorani već u sklopu računa naplaćuju takozvani kuver (fr. le couvert), ali to više ima veze sa vlasnikom restorana a skoro nikakve sa osobljem. U većini modernih zemalja, napojnica je nešto što se podrazumeva.


Obavezno se zahvalite

Negde je podrazumevana postavka stvari da su oni koji su došli da obeduju u boljoj finansijskoj situaciji od onih koji rade na njihovoj usluzi. To nikako gostima ne daje za pravo da nipodaštavaju osoblje. Naprotiv. Jedino ako ste opravdano nezadovoljni njihovim odnosom i uslugom, odreagujte u skladu sa situacijom. U protivnom, svoju otmenost potvrdite kulturnim i primerenim odnosom prema osoblju. Uključujući i zahvalnost na pruženom užitku na kraju, pri odlasku iz restorana.