Pon - Ned: 00h - 24h

Lokalizacija:

Biznis plan u ugostiteljstvu

Biznis plan u ugostiteljstvu

Biznis plan predstavlja Vašu mapu puta do uspeha

 

U biznisu ne postoji garancija za uspeh nekog novog projekta. Pogotovu ne u ugostiteljstvu. Postoje samo praksom potvrđene stvari koje, ako se urade, bitno povećavaju šanse da se projekat uspešno realizuje. Jedna od tih ključnih stvari je svakako biznis plan. 

Biznis plan je bukvalno vaš vodič za pokretanje biznisa. To je u dokument u kojem analizirate šta je sve potrebno uraditi da bi ste od same poslovne ideje došli do konkretne realizacije. 

U suštini to je vrlo moćan alat koji treba da vam olakša da sagledate sve izazove do ostvarenja vaših snova.

Biznis plan forma

Forma samog biznis plana nije striktno definisana, ali se zna šta on sve mora da sadrži. Imajte u vidu da je to osnovni dokument koji će vam tražiti banke ili investitori ako vam je potrebna finansijska podrška u ostvarivanju poslovnih planova.

Zato je u vašem interesu da bude napisan što kvalitetnije i mora biti zasnovan na realnim podacima i procenama, pre svega zbog vas. Pored toga, dobro urađen i pregledno koncipiran biznis plan, sigurno će ostaviti znatno povoljniji i ozbiljniji utisak i o vama i o vašem biznisu. Često je to i odlučujuće kada banke ili investitori donose svoje odluke.

Strukturalno, oblasti koje pokrivate biznis planom su sledeće:

  • Rezime
  • Koncept poslovanja
  • Analiza tržišta i konkurencije
  • Finansijski plan
  • Operativni plan
  • Rizici, popis i upravljanje
  • Marketing plan

Korisno je na početku napraviti kraći uvod u priču i to sve potkrepiti sadržajem, kako bi olakšali čitanje vašeg biznis plana.


Rezime

Rezime treba da sadrži osnovne informacije o vama i o samom projektu. Budite jezgroviti i precizni.
U okviru ovog dela treba da obradite:

  • Osnovni podaci - o vama kao nosiocu projekta, koja vrsta ugostiteljskog objekta (kafić, restoran, bar, hotel...), konkretan naziv objekta, lokacija, vizija i misija poslovanja...

  • Ciljevi - kratkoročni i dugoročni. Gde tačno vidite svoj biznis na kraće i duže staze.


Koncept poslovanja

Ovde detaljnije opisujete svoju biznis ideju. Koncept je jako važan jer definiše same osnove vašeg biznisa. Recimo, potencijal samog projekta, po čemu se izdvajate od konkurencije (unikatnost na kojoj bazirate koncepciju), zašto mislite da će baš vaš plan biti uspešan, kako doći do realizacije same poslovne ideje. Da bi sve to bilo smisleno, probajte da segmentirate na na celine:

  • Uže profilisanje vrste usluge - nije isto otvarati hotel ili kafić. Pa onda dublje - nije isto otvarati kafeteriju ili pivnicu i tako dalje.

  • Specifičnosti koje vas izdvajaju od konkurencije - svaki biznis ima mnogo veće šanse da uspe ako ponudi nešto što drugi do sada nisu.

  • Ciljna grupa - to su osobe na koje vi računate da će biti vaši gosti lokala. U skladu sa njima i njihovim navikama, vi koncipirate mnoge poslovne odluke.

  • Brend - deluje trivijalno, ali ovo može i te kako uticati na ishod vašeg projekta. Vaš brend mora izazvati pozitivne reakcije kod ciljne grupe gostiju i kao takav on se provlači kroz mnoge stvari - od adaptacije lokala do izrade menija.

  • Meni - to je vaš prvi reprezent pred gostima. On je glavni prodavac vaše ponude i informator gostiju. Zato se svaki trud uložen u izradu menija višestruko isplati. Na osnovu njega i investitori stiču precizniju sliku o kvalitetu i usmerenju vašeg poslovanja.


Analiza tržišta i konkurencije

Od krucijalne važnosti je da se kvalitetno analizira trenutna ponuda i stanje na tržištu. 

  • Istraživanje tržišta - zadatak je da u samom startu steknete komparativnu prednost u odnosu na konkurenciju. Nepokrivena (ili bar nedovoljno pokrivena) niša i te kako povećava šanse za uspehom.

  • Lokacija - vrlo često potencijal celog projekta zavisi od same lokacije.

  • Demografija - napravite profil vaših potencijalnih mušterija (koliko je zastupljena vaša ciljna grupa na toj mikrolokaciji, starosna dob, koliko je finansijski potencijal, navike...)


Finansijski plan

Finansijski plan na egzaktan način, kroz brojke, pokazuje strukturu prihoda i rashoda. Sve to treba dinamički posmatrati u vremenskom okviru. Otvaranje ugostiteljskog objekta nije samo po sebi cilj, na kraju dana on treba da bude profitabilan.

Često pri pokretanju poslovanja preduzetnik nema dovoljno sopstvenih sredstava da pokrije sve troškove. Za ta nedostajuća sredstva, obično se aplicira za kredit kod poslovnih banaka ili investitora. To podrazumeva da jasno navedete vaše projekcije prihoda i rashoda i da jasno stavite do znanja kolika sredstva ste samostalno obezbedili a koliko vam još nedostaje.

U finansijskom planu mora se detaljno razraditi:

  • Procena troškova - mora biti krajnje objektivna. Pošto je ovde reč o troškovima koje je teško unapred potpuno definisati, morate ostaviti dovoljnu marginu da se budžetom pokriju sva iskakanja. 

    - Početni troškovi
    - to su svi troškovi vezani za samo otvaranje lokala. Mogu biti veoma značajni i opterećujući. Nekad čine i do 80 % svih troškova (adaptacija lokala, nabavka potrebne opreme i inventara...)

    - Tekući troškovi
    - često su zanemareni u lošim biznis planovima. Vodite računa da vaš objekat neće postati profitabilan istog dana kada se i otvori i da su potrebna značajna sredstva za njegov rad.

  • Procena prihoda - ovde koristite konzervativni pristup procenama odnosno primenjujte najmanje povoljne scenarije po vas. Ako sa takvim pristupom vaš biznis ima perspektivu, lako ćete u praksi biti rentabilni.

  • Cenovna politika - jedna od najvažnijih stvari za poslovanje. Njome vi utičete na svoju profitabilnost i pozicionirate se na tržištu.

  • Očekivana profitabilnost - pitanje svih pitanja. Kako i kada očekujete da će vaš biznis postati profitabilan i krenuti da zarađuje.

Veoma često se dešava da se prekorače pojedine stavke u budžetu, pre svega kod početnih troškova. Slično je i sa rokovima. Pokušajte da izbegnete te zamke. Probajte na sve načine da rasteretite sam početak poslovanja (recimo kupovinom malo korišćenog inventara ili iznajmljivanjem  POS opreme).


Operativni plan

U operativnom planu poslovanja treba precizirati stvari koje su neophodne da bi neki objekat mogao da radi. 

  • Organizaiona struktura - jako važna za efikasnost poslovanja. U svakom trenutku mora da se zna jasna podela posla i odgovornosti. Primenom modernih programa za ugostiteljstvo se automatizuju poslovni procesi i time znatno smanjuje potreba za angažovanjem personala. Pri tom, dobijate bržu i efikasniju uslugu gostiju. 

  • Tekuće poslovanje - čeka vas još dosta posla oko uspostavljanja saradnje sa dobavljačima, treba obezbediti inventar, nabaviti POS opremu i softver...

  • Politika zapošljavanje - predvidite minimalan broj zaposlenih, ali iskusnih i kvalitetnih. Uvek je mnogo lakše uvećati personal nego obrnuto.

  • Radno vreme - analizirajte koje radno vreme je optimalno za vaš lokal. To svakako utiče i na povećanje prihoda – ali i rashoda.

 

Analiza i upravljanje rizicima

Posvetite dovoljno pažnje ovoj temi. Identifikacija i evidencija poslovnih rizika mogu napraviti razliku između fijeste i fijaska.  

  • Identifikacija rizika - to je proces prepoznavanja poslovnih rizika (nepovoljna kretanja cena, promena zakonskih uslova, gubitak gostiju) i njihovo uvrštavanje u katalog rizika.

  • Strategija upravljanja rizicima - konkretni planovi za ublažavanje posledica ako nastupe događaji opisani u katalogu rizika.

 

Marketing plan

Nema uspeha u današnjem biznisu bez dobro osmišljene strategije marketinga. Moraju se koristiti svi dostupni kanali - i tradicionalni i digitalni. Cilj je promovisati svoje poslovanje i pozicionirati svoj brend na tržištu. Predvidite budžete za:

  • brendiranje
  • sajt koji će stalno biti ažuran
  • promovisanje na društvenim mrežama
  • tradicionalni marketing

Srećna okolnost je da su digitalni kanali sada sve zastupljeniji, a oni ne generišu prevelike troškove. Ipak, neophodna vam je ozbiljna marketing strategija kako bi podržali svoje poslovanje.


Dodaci i dokumentacija

Ono što svakako podiže kvalitet biznis plana jesu uredna i jasna propratna dokumenta. Jednostavno priložite sva dokumenta koja ste generisali u toku procesa izrade biznis plana.

Napravite i popunite tabele sa jasnim podacima gde god je u igri puno informacija (tabela sa vašim podacima, o lokaciji, analize...). Ovo ostavlja znatno profesionalniji utisak i podiže nivo kvaliteta samog plana. 


Na kraju

Izrada biznis plana je svakako nešto što mapira vaš put do uspeha i čini ga verovatnijim. Nadam se da smo uspeli da vam razjasnimo osnovne postulate i važnost kreiranja biznis plana. Iako naša kultura preduzetništva ne podrazumeva uvek primenu u praksi nečeg što je i naučno dokazano, verujte da je bolje po vas da ispoštujete neke esencijalne principe poslovanja.