Marketing i promocija u ugostiteljstvu
Bez marketinga i promocije, danas i najkvalitetniji ugostiteljaski objekti imaju male šanse za uspehom
Konkurencija u ugostiteljstvu je veoma jaka. Zato vaš objekat mora ponuditi nešto novo ili drugačije u odnosu na trenutnu ponudu. Jednostavno, ako niste različiti od drugih po nečemu ili to nešto nije PREPOZNATO od strane gostiju, šanse za uspeh su vam minimalne.
Upravo to treba da bude svrha marketinga i promocije - naglasiti tu različitost i postarati se da ta informacija dođe do vaše ciljne grupe gostiju.
Ključni preduslovi za uspešan marketing
Nijedan marketing vam neće pomoći ako elementarne stvari nisu pravilno posložene.
Da bi vaš projekat uspeo, morate temelje postaviti kako treba.
Tu se pre svega misli na:
- Koncept i brend - još prilikom razrade ideje o otvaranju objekta definisali ste kakav objekat želite da otvorite, po čemu će on biti jedinstven u odnosu na konkurenciju, smislili upečatljiv i originalni naziv lokala, vizuelni identitet... Jednom rečju morate izgraditi svoj brend i učiniti ga jasno prepoznatljivim.
- Definisanje ciljne grupe gostiju - u skladu sa konceptom, definiše se i ciljna grupa gostiju. Morate biti što precizniji u iscrtavanju karakteristika vaših budućih gostiju. Ovo je veoma važno za kasnije marketinške aktvnosti.
- Pozitivno korisničko iskustvo - koja god da je uža specijalnost vašeg objekta, zadovoljstvo gostiju mora vam biti na prvom mestu. Ako je kvalitet ponude ili usluge loš, vrlo brzo će postati dominantno negativno korisničko iskustvo. Takav imidž je kasnije teško korigovati.
Digitalni i klasični marketing
Danas još uvek egzistiraju obe forme promocije i marketinga. Ipak, okruženje u modernom poslovanju nameće da je sve dominantniji digitalni marketing. Jednostavno, mlađe generacije gostiju pogotovu, akcenat stavljaju na digitalne kanale komunikacije.
To nikako ne znači da klasične forme tradicionalnog marketinga više nisu delotvorne. Naprotiv, često su one efikasne i uglavnom se baziraju pre svega na lokalnim medijima, jer je tu optimalni odnos uloženih sredstava i efekata. Dakle, neka lokalna ulična promocija, radio stanica... neće mnogo operetiti vaš budžet za marketing a efekti mogu biti značajni.
S druge strane ako je, za događaj koji organizujete, ciljna grupa gostiju veća od lokalne, takav mora biti i marketing. Konkretno to znači da morate da pokrijete celo tržište potencijalnih gostiju.
U svakom slučaju, sve veći broj potencijalnih gostiju koristi mobilni telefon na račun drugih ekrana. Zato se i moderan marketing prilagođava takvim navikama potrošača.
Ako je digitalan, dobar glas se još dalje čuje
Ogroman broj ljudi danas provodi dosta vremena na mobilnom telefonu, tabletu... To ih čini podobnim da im se plasira relativno lako marketinški sadržaj u skladu sa njihovim interesovanjima. Bilo da koriste društvene mreže ili neki drugi vid digitalnog kanala komunikacije, oni postaju lako dostupni za prezentaciju reklamnog sadržaja.
Razvojem savremenih IT tehnologija (veštačka inteligencija i sl.) moguće je na osnovu matrice ponašanja vaš sadržaj precizno plasirati baš ljudima koji se interesuju za posetu nekom objektu u vašem kraju.
U prevodu, danas je moguće plasirati svoju marketinšku poruku mnogo preciznije i na neograničen broj ljudi koji su već iskazali početno interesovanje. Sjajna prilika da dospete do velikog broja potencijalnih gostiju uz minimalna ulaganja.
Postulati digitalnog marketinga i promocije
Digitalni kanali imaju druge strategije promocije. Njihova srž je u tome da obezbeđuju brzu i laku dostupnost. Upravo to sa sobom donosi i najvažnija ograničenja.
Naime, korisnik kome se obraćate, zasut je hrpom digitalnog kontenta. Morate da nađete način da usmerite njegov fokus baš na vas. Za to imate jako malo vremena i veliku konkurenciju. To konkretno znači da vaš sadržaj mora da privuče pažnju i bude efektan i koncizan.
Neka od osnovnih pravila su:
- Morate biti aktivni - aktivnost u digitalnom svetu mora biti permanentna. Plasirajte što više kratkog, ali smislenog sadržaja i to preko što više kanala komunikacije.
- WEB sajt - To je vaše digitalno ogledalo. Svako ko želi da se informiše o vama, vašoj ponudi, najavljenim događajima i akcijama, treba da završi tu. Sve informacije moraju biti aktuelne i tačne. Ako sajt nije ažuran, to ostavlja utisak krajnjeg amaterizma i površnosti. Podrazumeva se estetski i funkcionalni kvalitet. Morate biti spremni i za poslovanje preko interneta (razni scenariji poručivanja i dostave).
- SEO optimizacija - postoje pravila po kojima Google rangira WEB stranice i ocenjuje njihovu relevantnost i korisnost. To je čitava nauka za sebe. Ako ih ne ispoštujete, teško da će vaš sajt iko videti. Ako želite da budete u vrhu pretraga na Googlu, morate imati i kvalitetan kontent i ispoštovana ta SEO pravila.
- Kratki, ali efikasni sadržaji - esencija modernog marketinga i promocije. Budite uvek aktuelni i ispratite sva vama bitna dešavanja.
- Društvene mreže - bukvalno sve mreže su važne. Plasirajte sadržaj blagovremeno i što konciznije.
- Personalizovana promocija preko e-pošte - savremeni načini promocija, sve više podrazumevaju direktnu komunikaciju i personalizovanu ponudu.
- Google Business i Google Maps - moćni alati koji vam stoji na raspolaganju da poboljšate vidljivost vašeg biznisa.
- Specijalizovani HoReCa portali - morate biti prisutni i na meta pretraživačima (globalnim, poput Tripadvisor-a) i na lokalnim.
Offline marketing i promocije
Nipošto ne smete zanemariti ostale forme promovisanja vaših usluga i ponude. Tek simbiozom svih oblika marketinga, vaš biznis ima realne šanse da uspe.
- Organizacija događaja - anketirajte vaše goste u smislu želja za organizacijom sledećeg događaja u vašem lokalu. To mogu biti degustacije, promocije, tematske večeri, koncerti, nastupi, performansi... Ne samo da ćete tako obezbediti veću posećenost, već će to uvažavanje želja gostiju i kod njih stvoriti pozitivan osećaj poštovanja i uvažavanja.
- Moderna usluga - probajte da u svoje poslovanje implementirate savremene načine poručivanja i plaćanja - digitalne menije. Ovo sve više postaje standard u uslužnim delatnostima. Time sebi štedite značajne resurse a istovremeno formirate sliku modernog i ka korisnicima okrenutog objekta, koji prati moderne trendove.
- Posebne ponude - posebne ponude mogu biti personalizovane ili opšteg karaktera. U mnogome zavise od mogućnosti samog softvera koji koristite u poslovanju vašeg objekta.
- Program lojalnosti - izrazito poželjan način poslovanja kojim iskazujete poštovanje prema stalnim gostima. Benefiti ne moraju biti samo finansijski, već oni mogu imati prioritet prilikom organizovanja nekih koncerata, proslava...
- Happy hour - vremenski ograničena ponuda tokom koje dajete popuste za određene proizvode koje sami odredite. Sjajan način da povećate posećenost objekta u satima kada vaši kapaciteti nisu opterećeni. I ovde je preduslov da koristite moderan program za ugostiteljstvo.
- Popusti - u skladu sa politikom poslovanja vašeg objekta, uvek možete izaći u susret velikim konzumentima vaše ponude. Imajte na umu da svi vole da dobiju neki popust, ma koliki on bio.
IT rešenja kao podrška marketingu i biznisu
Značajan deo modernih marketinških strategija bazira se na pretpostavci da u radu svog objekta koristite moderan program za ugostiteljstvo. Bez takvih softvera, mnogo marketinških alata nije moguće primeniti (lojaliti program, Happy hour i sl.).
Na sreću, sve više rešenja na tržištu integrišu u sebi te osnovne funkcionalnosti. Sigurni smo da ćete pronaći pravo rešenje za vas.
Za one koji vide svoje poslovanje na višem nivou od osnovnog, preporučujemo da takav softver i koriste. Nabavite softver koji će vašem biznisu biti podsticaj, a ne kočnica i glavobolja. Isprobajte besplatno Sky POS i saznaćete vrlo brzo o čemu pričamo.