Pon - Ned: 00h - 24h

Lokalizacija:

Inspekcije u ugostiteljstvu

Inspekcije u ugostiteljstvu

KAKO BITI SPREMAN ZA BILO KOJU INSPEKCIJU

 

Inspekcijski nadzor privrednih subjekata u Srbiji se revolucionarno promenio od kako je u primeni ZAKON O INSPEKCIJSKOM NADZORU ("Sl. glasnik RS", br. 36/2015, 44/2018 - dr. zakon i 95/2018).

Naime, od tada inspektori kontrolu vrše pomoću kontrolnih (ček) listi koje šalju na mejl privrednim subjektima (na mejl adresu registrovanu u APR-u). Subjekt kontrole ima rok od 24 h da popuni tražene podatke, ili da uspostavi kontakt sa nadležnom inspekcijom i sporazumno definišu neki drugi rok.

Na osnovu odgovora u tim kontrolnim listama (i dostavljene propratne dokumentacije koja se traži), inspektori preduzimaju - ili ne, dalje mere koje su propisane pozitivnim propisima. 

Ovaj vrlo savremeni način kontrolisanja rada ugostiteljskih objekata je doveo do značajnog smanjena potrebe za terenskim radom inspektora, pa se samim tim uvećava procentualni obuhvat kontrolisanih subjekata. Iz ugla ugostitelja to znači da mogu da očekuju češće kontrole nego ranije. 

Uvek imajte na umu da se nedostavljanje traženih podataka u predviđenom roku tretira kao zakonski prekršaj koji može rezultirati i brisanjem vaše firme iz APR-a. Zato je bolje unapred se upoznati sa ovom tematikom i biti uvek spreman da se traženi podaci dostave. To konkretno znači da bi bilo pametno da se preventivno unapred upoznate sa sadržajem tih kontrolnih lista i sami vidite koliko ste zaista spremni za inspekciju.

Morate biti svesni da ovakav način rada nije moguće primeniti na svaku vrstu inspekcije, jer neke od njih zahtevaju fizički izlazak na teren i sagledavanje realne situacije na licu mesta.

Dokumenta koja morate da imate za inspekciju

U zavisnosti od vrste privrednog subjekta, postoji set dokumenata vezanih za vaše poslovanje, koje  će vam tražiti većina inspekcija prilikom kontrole. Pametno je to spremiti unapred. Time ostavljate poslovniji utisak a i sebi olakšavate posao.

Tu pre svega mislimo na:

  • Rešenje iz APR-a

  • Odluku o osnivanju društva sa ograničenom odgovornošću

  • Ugovor o zakupu objekta ili dokaz o vlasništvu

  • Potvrdu da ste evidentirani u PDV sistemu (ukoliko ste u njemu)

  • Rešenje o otvaranju tekućeg računa u banci

  • Obavezne odluke u ugostiteljskim objektima

Generalno postoje varijacije na temu da li ste registrovani kao preduzetnik ili kao društvo sa ograničenom odgovornošću, da li ste u sistemu PDV-a ili ne, koju vrstu ugostiteljskog objekta posedujete...

Takođe, postoji i dokumentacija vezana za vaše zaposlene koja treba da bude uredna i spremna.

Tu pre svega mislimo na:

  • Ugovore o radu za sve zaposlene kao i prateći aneksi ugovora

  • M prijave i očitane obrasce ličnih karata, ili ukoliko su radnici angažovani preko omladinske zadruge, morate pripremiti ugovor sa omladinskom zadrugom, uključujući i uputnice za rad za sve radnike

  • Sanitarne knjižice

  • Overene obračunske liste za sve zaposlene kojima je isplaćena zarada ili ako im se deo zarade isplaćuje putem blagajne, onda overene blagajne liste kao dokaz da je zaposlenom isplaćena zarada.

Koje sve inspekcije mogu kontrolisati rad ugostitelja

Rad ugostiteljskog objekta podleže kontroli više inspekcija, u skladu sa njihovim delokrugom rada. Ugostitelj je dužan da sarađuje sa bilo kojom od njih. One mogu delovati sinhronizovano ili nezavisno jedna od druge. Takođe, mogu vas posetiti i u okviru svojih planiranih aktivnosti, ali i po konkretnoj prijavi (anonimnoj ili ne) koja se odnosi na vaš objekat. 

Inspekcije koje možete da očekujete u vašem objektu su sledeće:

  1. Turistička inspekcija

  2. Tržišna inspekcija

  3. Poreska inspekcija

  4. Inspekcija rada

  5. Komunalna inspekcija

  6. Sanitarna inspekcija

  7. Protivpožarna inspekcija

  8. Veterinarska inspekcija

  9. Ekološka inspekcija

  10. Inspekcija za energetiku

Svaka od ovih inspekcija ima svoj delokrug rada, pa samim time i svoje kontrolne liste koje je ugostitelj dužan da popuni. Spisak tih listi, kao i njihov sadržaj je podložan izmenama, tako da je uvek najbolje otići na zvaničan sajt te inspekcije i tamo preuzeti ažurne kontrolne liste koje se odnose na poslovanje vašeg objekta (sve te linkove imate u ovom tekstu).

U nastavku ćemo se osvrnuti ukratko na svaku od navedenih inspekcija i pokušati da vam olakšamo pripremu na nadzor.


Turistička inspekcija

Ne postoji bitna ili nebitna inspekcija, ali u zavisnosti od tipa vašeg ugostiteljskog objekta (nije isto da li imate kafić i hostel), sa ovom inspekcijom možete biti relativno često u komunikaciji. Njen zadatak je pre svega da ispita da li je poslovanje ugostiteljskog objekta u skladu sa Zakonom o ugostiteljstvu. Takođe, kontrolišu prijavu objekta, isticanje i primenu cenovnika, knjigu gostiju (ako postoji)...

Kontrolne liste turisičke inspekcije možete preuzeti ovde.

Tržišna inspekcija

Tržišna inspekcija ima širok delokrug rada i odgovornosti. Ona proverava da li je poslovanje vašeg objekta u skladu sa tržišnim pravilima (pozitivnim propisima) ove zemlje. 

U fokusu ima cene i kvalitet robe i usluga, kao i sve u vezi sa tim - poštovanje standarda, deklaracije, obmanjivanje korisnika, reklamacije i pritužbe potrošača...

Vrlo često reaguje po konkretnoj prijavi korisnika, i tada se akcenat stavlja na utvrđivanje činjenica vezanih za tu prijavu.

Kontrolne liste tržišne inspekcije možete preuzeti ovde.

Poreska inspekcija

Zadatak poreske inspekcije da proveri usaglašenost vašeg poslovanja sa pozitivnim poreskim propisama koji važe u tom trenutku. Tu se misli na sve vrste poreza - PDV, porez na dobit, porez na zarade... Ovo je jako kompleksna oblast. 

Možda još samo treba napomenuti da država često ima nultu toleranciju za nepoštovanje poreskih propisa i zato propisuje stroge konsekvence za nepoštovanje istih.

Kontrolne liste poreske inspekcije možete preuzeti ovde.

Inspekcija rada

Ova inspekcija je zadužena za kontrolu poslovanja iz oblasti radnih odnosa, ali i iz oblasti  bezbednosti i zdravlja na radu. Do skora je akcenat bio na kontroli primene svih propisa vezanih za prijavu radnika (tzv rad na crno, neisplata dela ili kompletnih zarada...). U novije vreme se sve više obraća pažnja i na primenu propisa vezanih za prava radnika (diskriminacija, prekovremeni rad, mobing...). Takođe, jako je važno obezbediti primenu mera koje sprečavaju nemile događaje na radu (i takvi događaji spadaju u jurisdikciju ove inspekcije). 

Dosta toga, inspektori mogu provere kroz razne vrste digitalnih prijava i dokumenata, ali i terenski rad spada u njihov opis posla.

Kontrolne liste inspekcije rada možete preuzeti ovde.

Komunalna inspekcija

Komunalna inspekcija je zadužena za proveru primene komunalnih propisa. Postoji republički ogranak sa jasnom jurisdikcijom na republičkom nivou. Njihov delokrug rada je baziran na kontroli komunalnih propisa od opšteg značaja za državu. Zato su njihove kontrolne liste posebne.

Kontrolne liste republičke komunalne inspekcije možete preuzeti ovde.

Postoji i inspekcija na lokalnom nivou. Zaduženi su za odražavanje i uređenje objekata, javnih površina i dobara u opštoj upotrebi. Oni su tu da kontrolišu primenu i republičkih i lokalnih komunalnih odluka (različita pravila važe od lokalne samouprave do lokalne samouprave). Formirana je komunalna policija koja se operativno bavi primenom tih odluka (parking, buka, uznemiravanje građanja, fasade, zagađenje, smeće i otpad...). Sve ovo je imalo za cilj da se rastereti klasična policija od takvih poslova. 

Nije redak slučaj da ugostiteljski objekti budu prijavljeni ovoj inspekciji i da ona mora da reaguje u skladu sa odlukama donetim na nivou lokalne samouprave. Recimo, u Beogradu je zabranjeno da ugostiteljski objekti koji su u okviru stambenih zgrada, upotrebljavaju roštilji na plin i ćumur. Takođe, neke lokalne samouprave imaju jasno definisane granične vrednosti nivoa buke iz ugostiteljskih lokala, a neke ne. 

Kontrolne liste lokalnih komunalnih inspekcija treba da postoje na zvaničnom sajtu vaše lokalne samouprave.

Za najveće gradove linkovi su sledeći:


Sanitarna inspekcija

Svima nam je jasno da je u fokusu ove inspekcije zdravlje i higijena ljudi. Počevši od graničnih prelaza, pa do ugostiteljskih objekata. Takođe, u vreme pandemije, bili smo svedoci primene mera za zaštitu stanovništva od zaraznih bolesti, što je svakako još jedan od zadataka ove inspekcije. 

Postoji dosta propisa iz ove oblasti koje se odnose na poslovanje ugostiteljskih objekata. Zadatak ove inspekcije je da kontroliše njihovu primenu, pogotovu tamo gde je u pitanju masovno opsluživanje hranom velikog broja korisnika. To za ugostitelje konkretno znači da je ova sanitarna oblast jako bitna za njihovo poslovanje i da moraju dobro izučiti i primeniti sve pozitivne zakonske norme u svoje poslovanje.

Kontrolne liste sanitarne inspekcije možete preuzeti ovde.

Protivpožarna inspekcija

Zaštita od požara spada u jednu od obaveza na kojoj se obraća posebna pažnja. Još od faze otvaranja objekta pa na dalje, jako se insistira na primeni preventivnih mera. Upravo zato što posledice takvih nemilih događaja mogu biti velike i često sa mogućim smrtnim ishodima.

Zato inspektori iz ove oblasti jesu integralni deo Ministarstva unutrašnjih poslova - Sektoru za vanredne situacije. Imaju ovlašćenja da zabrane upotrebu nekih uređaja ili celog objekta (posla).

I oni imaju svoje kontrolne liste, ali učestvuju i u samom odobravanju rada objekta, kao i kontroli primene zaštitnih mera kasnije u toku rada.

Kontrolne liste protivpožarne inspekcije možete preuzeti ovde.

Veterinarska inspekcija

Osnovni zadatak veterinarske inspekcije je da permanentno vrši kontrolu rada objekata koje proizvode, skladište ili stavljaju u promet namirnice životinjskog porekla. Konkretno za ugostitelje (restorane, poslastičarnice, pekare...) to znači da spadaju pod juresdikciju ove inspekcije.

Posebno je za ugostitelje važan aspekt adekvatnog skladištenja i čuvanja (zamrzavanja) namirnica životinjskog porekla. Ovo je vrlo često predmet kontrole veterinarskih inspektora.

Kontrolne liste veterinarske inspekcije možete preuzeti ovde.

 

Ekološka inspekcija

Inspekcija za kontrolu zaštite životne sredine retko u svoj fokus stavlja ugostitelje, ali je i to moguć scenario. To se može desiti i po nekoj specifičnoj prijavi (obično anonimnoj) pa zato nije loše da budete upoznati sa njenim kontrolnim listama. 

Kontrolne liste ekološke inspekcije možete preuzeti ovde.

Inspekcija za energetiku

Sa ovom vrstom kontrole ćete najviše imati posla prilikom otvaranja objekta, ali i kasnije može u okviru svojih nadležnosti proveriti usklađenost uslova poslovanja sa važećim propisima. Provera električnih, gasnih i drugih inastalacija nije prečesta, ali je svakako moguća. U svakom slučaju, oblast odgovornosti ove inspekcije je ispravnost i bezbednost uređaja i instalacija u vašem objektu. Zato primena svega na čemu insistira ova inspekcija i vama obezbeđuje miran san.

Kontrolne liste inspekcije za energetiku možete preuzeti ovde.

Softver kao pomoć prijatelja

Poseta inspektora ne mora biti bauk. Ako se dobro pripremite unapred, najčešće to prođe bez velikih komplikacija. Takođe, možemo reći da važi i obrnuto. Zato, iznenadite vi njih svojom pripremljenošću, a ne oni vas.

Skoro svi ugostitelji danas, poslovanje svojih objekata baziraju na korišćenju raznih programa za ugostiteljstvo. Kvalitetniji softveri, poput Sky POS programa za ugostiteljstvo, ne samo da će vam olakšati pripremu većine dokumenata, već će i u toku kontrole biti vaš oslonac. Sve na čemu inspekcije mogu insistirati (razna dokumenta, fakture, pregledi, izveštaji...) biće vam spremno brzo i lako. Neuporedivo je lakše kada ne morate prevrtati papire i rokovnike, već na jedan klik imate spremno sve što VI hoćete.

Uostalom, isprobajte besplatno Sky POS i sami se uverite u njegove mogućnosti.