Pon - Ned: 00h - 24h

Lokalizacija:

Evidentiranje avansne uplate kroz elektronsku fiskalizaciju

Evidentiranje avansne uplate kroz elektronsku fiskalizaciju

Evidentiranje avansnih uplata kroz elektronsku fiskalizaciju za fizička lica


Jedna od najznačajnijih novina koje nam je doneo novi Zakon o fiskalizaciji je i mogućnost da se fiskalnim uređajima evidentiraju avansne uplate fizičkih lica. To znači da ste sada u prilici da i toj kategoriji omogućite prodaju roba ili usluga avansno. Potrebno je samo da Vaš POS sistem podržava ovu mogućnost i da sprovedete kompletnu proceduru. 

Ukratko, bilo koje avansno plaćanje više nije problem. Problem može biti samo nedovoljan kvalitet fiskalnog rešenja koje trenutno koristite. Ali krenimo redom.

Šta je to avansno plaćanje (avans)

Avansno plaćanje je – plaćanje unapred. U suštini avans predstavlja uplate kupca pre nego što se i realizovao dogovoreni posao. Te uplate mogu biti samo deo, ali i kompletan iznos cene koštanja neke robe ili usluga. 

Ovo otvara mogućnost da kupac u više rata unapred plati nešto prodavcu. Tek po izmirenju kompletnih novčanih obaveza kupca – sledi realizacija posla od strane prodavca. Čest primer za pojašnjenje avansnih uplata je model kupovine stana u više rata (sličan primer je i rezervacija turističkih aranžmana). U tom modelu, kupac avansnom uplatom faktički rezerviše željenu nekretninu i isplaćuje je u dogovorenom broju rata. Za te uplate od prodavca dobija Zakonom propisane avansne račune. Tek kad kupac isplati investitoru celokupni iznos nekretnine, postaje vlasnik stana.

Promet na malo i promet na veliko

Ranije smo već napomenuli da tek od uvođenja novog Zakona o fiskalizaciji postoji mogućnost avansnog plaćanja i za fizička lica. Time su u mnogome razrešane neke neusaglašenosti u smislu zakonske regulative (Zakon o PDV-u i Zakon o fiskalizaciji). 

Postoji bitna razlika kod avansnog plaćanja u ova dva različita biznis modela.

Ako je u pitanju avansno plaćanje kod prometa na malo, postoji obaveza prodavca da kupcu izda avansni račun preko svog fiskalnog sistema

Ovo pruža potpuno nove poslovne mogućnosti u smislu da plaćanjem na rate osvojite dodatno tržište. Napominjemo da iznos nije limitiran (spomenuli smo da investitori na ovaj način mogu prodavati i čitave stambene jedinice avansno fizičkim licima). 

Kod prometa na veliko, prodavac je u obavezi da kupcu na ime primljenog avansnog iznosa izda avansnu elektronsku fakturu. Ovo se radi pomoću raznih softvera za plaćanje obaveza (odličan primer - Sky Office aplikacija), a koji direktno komuniciraju sa sistemom koji je razvila Poreska uprava RS - Sistem za eFakture (SEF).

Razlika između predračuna i avansnog računa

Predračun je više informativnog karaktera i sa sobom ne povlači nikakve pravne obaveze ni za prodavca ni za kupca. To je više specifikacija šta će se isporučiti i pod kojim uslovima u slučaju da se izvrši uplata. Kako u momentu izdavanja predračuna još uvek nema nikakvih plaćanja, ne postoji ni obaveza bilo koje strane da se taj posao realizuje. Samim tim ne postoji ni obaveza plaćanja PDV-a. 

Avansnom uplatom kupac osigurava svoja prava u smislu realizacije započetog poslovnog odnosa (rezervacije, narudžbine...). S druge strane, prodavac je u obavezi da kupcu za unapred uplaćeni iznos izda - avansni račun i reguliše sve obaveze proistekle iz toga.

Tehničko uputstvo i dodatna pojašnjenja Poreske uprave RS


Zakon o fiskalizaciji precizno definiše pravila izdavanja i obavezne elemente avansnog računa. Takođe su data i praktična objašnjenja u vezi samog izdavanja avansnog računa preko elektronskih fiskalnih uređaja. Pre svega se misli na naziv artikla koji se nalazi na računu. Tu tabelu, kao i pojašnjenja, integralno prenosimo sa sajta Poreske uprave RS u celosti.

Avansni račun može da sadrži sledeće unapred definisane stavke računa:

  • 10: Avans (Đ) -  Bruto iznos plaćenog avansa po PDV stopi od 20% - po opštoj stopi
  • 11: Avans (E) -  Bruto iznos plaćenog avansa po PDV stopi od 10% - po posebnoj stopi
  • 12: Avans (G) -  Iznos plaćenog avansa za promet oslobođen PDV - 0%
  • 13: Avans (A) -  Iznos avansa za obveznike koji nisu u sistemu PDV-a - 0%

Esir korisnik (kasir) treba da ima mogućnost promene cene artikala koji se koriste za evidenciju avansnih uplata, a dati su navođenju iznad. 

Svaki sledeći račun Avans-Prodaja kao referentni broj ima broj prethodnog računa Avans-Prodaja. 

Prilikom formiranja konačnog računa Promet-Prodaja prethodno se formira račun Avans-Refundacija . 

Račun Avans-Refundacija kao referentni broj ima broj poslednjeg računa Avans- prodaja, a konačni račun, Račun-Prodaja, kao referentni broj ima broj računa Avans- Refundacija. 

Račun Avans–Refundacija se ne izdaje kupcu. 

Polje za reklamu ispod naslovne linije koja obeležava kraj fiskalnog računa je u ovom slučaju obavezno polje. 

Kod računa Avans-Prodaja, a po zahtevu kupca, u polju za reklamu, Esir korisnik (kasir) unosi artikle koji su predmet avansnih plaćanja. 

Kod konačnog računa, Promet-Prodaja, kasir, u polju za Reklamu, obavezno unosi broj i datum poslednjeg računa Avans-Prodaja, a ostale podatke po zahtevu kupca. Primeri avansnih računa

*Preuzeto sa internet stranice Poreske uprave RS.

Preduslovi za evidentiranje avansnog plaćanja u elektronskoj fiskalizaciji


Izdavanje avansnog računa zahteva neke preduslove. Onaj najbitniji je da Vaš sistem za fiskalizaciju podržava takvu opciju tj. da je vaš softver ili fiskalna kasa licenciran kao napredni ESIR od strane Poreske uprave RS.

Napominjemo da svako takvo rešenje mora u potpunosti ispoštovati i Zakon o fiskalizaciji. Dodatno, postoji još dosta napomena i preporuka same Poreske uprave RS kako da se najefikasnije evidentira avansna uplata. Kvalitetniji POS programi (poput Sky POS-a) imaju implementirana sva ta pojašnjenja tako da krajnji korisnik vrlo lako može da sprovede transakcije.

Mnoga POS rešenja imaju problem sa opcijom avansnog plaćanja

Sam način sprovođenja transakcija kroz fiskalni sistem u mnogome zavisi od IT rešenja koje koristite. Kod onih kvalitetnijih, izdaćete avansni račun brzo i lako, a kod onih drugih - to ume da se pretvori u komplikovanu i za korisnika nelogičnu transakciju.

Današnji elektronski fiskalni sistemi (POS rešenja) mogu biti hardverske i softverske prirode. Naravno da se softverska POS rešenja mnogo fleksibilnije nose sa ovakvim izazovima i značajno su lakša za sam rad.

Zato je naš savet da - kad se opredeljujete za nabavku fiskalne opreme, prednost date proverenim i dokazanim softverima koji sigurno pokrivaju i ovakve biznis scenarije. 

Ako sutra i dođe do izmena bilo kog dela zakonske regulative na temu fiskalnih ili avansnih računa, to nije Vaš problem. To rešava Vaš partner koji Vam je instalirao softver i imate puno pravo da to od njega zahtevate.  

Problem je što na tržištu postoji dosta firmi koji za cilj imaju samo da Vam prodaju softver, a za kasniju tehničku podršku i eventualne izmene oni nemaju realne kapacitete. Niko od njih to naravno neće napisati na svom sajtu, zato ciljajte saradnju sa proverenim IT kompanijama koje su se pokazale i dokazale na tržištu POS programa u dužem vremenskom periodu.

Primer dobro rešene opcije evideniranja avansnog plaćanja – Sky POS program


Sky POS kao vrhunsko IT rešenje za POS sektor ima izuzetno rešen aspekt izdavanja avansnih računa. Kvalitet softvera je potvrdila i Poreska uprava RS svojom akreditacijom Sky POS-a.

Sama procedura je krajnje prilagođena korisniku, tako da verovatno ne postoji lakši i komforniji način da se kompletna avansna transakcija sprovede kroz sistem. 

Pokriveni su svi mogući scenariji, a njihov ESIR je krajnje brz i efikasan. Ceo proces je apsolutno intuitivan i ne zahteva dugu obuku. U svakom trenutku postoji mogućnost korekcija greške. 

Čak i u uslovima nesnalaženja korisnika, uvek možete računati na tehničku podršku za bilo koji aspekt korišćenja fiskalnog sistema, u režimu 24/7.

Sky POS nije samo softver za fiskalne račune  

Sky Pos je softver za vođenje i upravljanje kompletnim poslovanjem objekata. Nastao je pre više od deset godina kao kvalitetno rešenje za ugostiteljske objekte, ali se od tada neprestano usavršava i širi spektar svojih mogućnosti.

Danas predstavlja veoma moderno i napredno rešenje koje apsolutno pokriva sve aspekte biznisa u oblasti POS sektora. Najčešće ćete ga videti u objektima maloprodaje, ugostiteljstva, pekara, ali ga koriste i razne agencije, investitori i mnogi drugi. 

Ne ulazeći ovde u detaljan opis naprednih funkcionalnosti, napomenućemo samo da je reč o veoma naprednom IT rešenju koje je u stanju da pokrije sve što današnje moderno i digitalno poslovanje zahteva. 

Vremenom ne samo da je usavršavan osnovni program Sky POS, već su razvijani i dodatni moduli koji značajno mogu automatizovati Vaše poslovanje i tako uštedeti mnogo vremena i novca. Pri tome, otvarate potpuno novi svet digitalnih usluga.

Ako na sve ovo dodamo da kod nas možete iznajmiti ili kupiti POS opremu vrhunskog kvaliteta, jasno Vam je da se radi o jednoj od vodećih kompanija u oblasti POS sektora.